Bij mensen die doordrongen zijn van hun opdracht wordt een gesprek eentje vol overtuiging waar het heden erg belangrijk is … voor de toekomst. Woorden genoeg met en zonder muziek.
Een interview met directeur John Vandecaetsbeek van de Kunstacademie, Tinne Nies (administratie en toezicht) en Mark Hoedemakers, schepen van onderwijs en dus afgevaardigde van het Inrichtend Bestuur, ter gelegenheid van de dag van de academies zaterdag 23 februari a.s.
Tinne: De muziekschool die als VZW 39 jaar geleden werd opgestart werd in 2009 per decreet officieel erkend als een volwaardige afdeling voor muziek, woord en beeldende kunst. Zesjarigen zijn al welkom in de mini-academie en beeldende kunst. Vanaf acht jaar wordt het dan muziek en woord en hopelijk in de toekomst ook dans.
“Muziek is de blikopener van je ziel” - Henri Miller
John: Wij bieden verschillende instrumenten aan. Piano en gitaar zijn het meest in trek. Dat hangt ook wel af van de hype van het ogenblik. Het overgrote deel van het gewoon onderwijs is kennisoverdracht, de academie is de tuin van muziek, woord en beeldende kunst. Onze school is een creatieve academie, superbelangrijk voor jongeren. Jammer genoeg is nog niet iedereen hiervan overtuigd. Een kind de academie ontzeggen omdat er leerproblemen zijn in de gewone school is absoluut een foute beslissing. We verwelkomen ook allochtone jongeren waarvan de meisjes in de meerderheid zijn en de jongens ook stilaan hun weg vinden.
Tinne: Onze leerlingen doen praktijkervaring op en treden naar buiten via diverse optredens.
Mark: Leerkrachten die vroeger creatief waren en hun verbeelding lieten werken hebben nog steeds hun invloed. Cultuur verrijkt een samenleving.
“Ik gebruik mijn muziek om mensen te activeren” - Jimi Hendrix
John: Wij hebben hier een mooie plek gekregen. Goed onderwijs vraagt goede ondersteuning en logistiek. Als tussenoplossing kunnen onze muziekleerlingen zelfs instrumenten lenen van muziekverenigingen. Ook het inschrijvingsgeld is laagdrempelig zodat iedereen kan binnenstappen. Van elitair onderwijs is hier geen sprake. Maar mijn overtuiging is dat iedereen die hier buitengaat sterker komt te staan in de maatschappij. Daar staan onze leerkrachten, die feeling hebben voor creativiteit en pedagogie, garant voor.
Mark: Als lokale overheid houden wij de vinger aan de pols. Regelmatig overleg met de mensen van de academie is een must. Wij staan niet aan de zijlijn. Aan de eindtermen voldoen is de te volgen weg in lokalen waar het daglicht binnen mag. De directie heeft pedagogische autonomie in het hele project.
“Muziek is een hogere openbaring dan alle wijsheid en filosofie” - Ludwig van Beethoven
Tinne: Wij zijn geen eilandje in de samenleving. De samenwerking met de bibliotheek en de plaatselijke fanfares is een vast gegeven. In de kleuterafdeling en de eerste graad bao stellen wij in april-mei ons aanbod voor in woord, muziek en beeldende kunst.
John: Onze academie mag en zal naast de reeds bestaande opvang geen bijkomende naschoolse opvang zijn. Gemotiveerde kinderen en jongeren echter zijn heel erg welkom.
“Ik voel dat ik in mijn muziek een rebel kan zijn. Ik kan dingen zeggen die ik niet zou zeggen in het echte leven” - Taylor Swift
Mark: Ik wens jullie succes. Oefening baart kunst. En het is het waard.
John: De toekomst van onze academie ziet er rooskleuring uit.
Miel Roussard