Geschiedenis Sint Bartholomeuskerk | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Pastorale Eenheid O.L.V. Krekedal Kortemark

Pastorale Eenheid O.L.V. Krekedal Kortemark

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • startpagina wie is wie
      pastoorcontactpersonenkerk en levenparochieslogo
      wij vieren
      wij vieren in het weekendwij vieren op weekdagenwij nemen afscheid vanwij verwelkomenwij wensen je veel geluk samen
      wij delen ons verhaal
      doopvoorbereidingvoorbereiding eerste communievormselcatechesezangkoor: In Dulci Jubilokerk en leven
      wij zorgen voor elkaar
      't SchoederkloptjeSamanaBuurtwerkingBroederlijk Delen
      wij beantwoorden jouw vraag wij brengen goed nieuws
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
startpagina wie is wie
pastoorcontactpersonenkerk en levenparochieslogo
wij vieren
wij vieren in het weekendwij vieren op weekdagenwij nemen afscheid vanwij verwelkomenwij wensen je veel geluk samen
wij delen ons verhaal
doopvoorbereidingvoorbereiding eerste communievormselcatechesezangkoor: In Dulci Jubilokerk en leven
wij zorgen voor elkaar
't SchoederkloptjeSamanaBuurtwerkingBroederlijk Delen
wij beantwoorden jouw vraag wij brengen goed nieuws

Geschiedenis Sint Bartholomeuskerk

Laatste aanpassing op maandag 4 maart 2019 - 16:20
Afdrukken

De kloosterstichting door Sint-Eligius te Torhout (bisschop van Doornikn641-660) wordt algemeen door geschiedkundigen als het begin van de evangelisatie van het Houtland beschouwd. De aloude Sparrestede was als het ware een centrum van waaruit de bekeringsactie in onze streek werd ingeleid. (1) Het vermoeden dat er te Kortemark reeds voor 1085 een eenvoudige bidplaats bestond, putten wij uit de zeer betrouwbare gegevens over de kerkelijke stichting van de parochie Kortemark in het “Cartularium der Abdij van Ename”. Onder  het proosdijschap van Ename vinden we e altaren van Handzame en Kortemark terug. Daaronder dient men te verstaan: de abdij bezat de parochiekerk en alle medehorende rechten en verplichtingen die dit met zich meebracht.(2) Uit doucmenten vinden we de eerst-bekende priester terug, nl. ”Walter, priester van Cortemarck” (3) De monniken van Ename deden hier eeuwenlang dienst.

In 1281 staat het huis van Oudenaarde zijn bezittingen, verworven in 1219 en na afkoop van Ename, af aan Gwijde van Dampierre, graaf van Vlaanderen.

In de 16de eeuw bezat Kortemark reeds een kerkgebouw “uyt stenen opghetrokken”. Toen de geuzen in onzer kontreien lelijk kwamen huishouden, lieten ze na hun ravage slechts “naekte mueren” over. (4) Ondanks alles zorgden onze voorouders voor een nieuwe bidplaats.

Op 7 juli 1571 kwam Mgr. Drutius, tweede bisschop van Brugge,  te Kortemark vijf altaren inwijden: het hoofdaltaar Heilige Drievuldigheid en de andere vier van de H. Anna, O.-L.-Vrouw, Sint-Sebastianus en de h.Blasius. Vooral de H.Blasius werd in de 16de eeuw druk vereerd.

In 1610 kwamen de Gentse geuzen amok maken.Pastoor Joost Haecx wachtte een zware taak met de heropbouw van de kerk. Om aan de nodige geldmiddelen te geraken overwon hij vele moeilijkheden. (5) De toelating kwam op 26 december 1610. Pas in 1642 kon Mgr. Haudoin de twee altaren inwijden, waaronder het hoofdaltaar van de huidige patroonheilige Sint-Bartholomeus. Pastoor Aertsone zou het grote werk van zijn voorganger vervoleindigen.

Met de Franse revolutie op het van de 18de eeuw, werd de kerk andermaal schromelijk geplunderd.

De municipale raad, de Franse machtsvertegenwoordigers, hielden er zelfs hun primaire vergaderingen. Zowel te Handzame als te Kortemark diende het kerkgebouw als vergaderplaats voor de bezetter.(6) Gedurende deze zwarte periode in onze geschiedenis was het kerkgebouw een onveilige ruimte geworden. Ondertussen had pastoor  Petrus Mulle het klooster van de Sint-Vincentius à Paulo te Kortemark gesticht.

Eind 1846, met de komst van L.L.Lampe, kwamen ook de hongerjaren. Samen met het gemeentebestuur probeerden de parochieherders verlichting te brengen onder de bevolking. De “bienfecance” deelde brood en granen uit. Toch herbouwde pastoor Lampe in 1849 een nieuwe kerk, naar bouwplannen van bouwmester Buyck. De bevloering werd uitgevoerd in blauwe Doornikse steen door Jozef Blaeu uit Bascècles. Schaliedekker de Grote uit Veurne bedekte het nieuwe gebouw, maar plaatste ook een nieuw kruis op de toren (1631) die echter na de Franse storm overeind was gebleven. Pastoor Lampe bezielde en bevorderde eveneens de devotie tot Onze-Lieve-Vrouw van Troost (7)

De mooie kerktoren werd tijdens de Eerste Wereldoorlog vernield. Van veraf gezien leek deze toren op een peperschudder, vandaar dat de volksmond sprak over de “peperschudder”.(8) Halfweg 1917 dynamiteerden de Duitsers het prachtig kerkgebouw. Enkele uren voordien hadden ze nog foto’s genomen. De bijzonderste kunstschatten, o.a. het beeldje van Onze-Lieve-Vrouw van Troost, waren veilig opgeborgen. Daar had de legendarische Vlaamse kop pastoor Karel Blancke voor gezorgd.(9)

Karel Blancke werd pastoor in 1908. Na de eerste wereldoorlog bleef hij niet bij de pakken zitten en maakte onmiddellijk bouwplannen. Bouwmeester Thierry Nolf uit Torhout en aannemer Zwaenepoel uit Oostende realiseerden deze plannen. De kerk werd voltooid in 1925 en op 25 oktober door Mgr.Lamiroy ingewijd. De begraafplaats, tot 1925rond de kerk, werd omgevormd tot kerkplein. De graven werden overgebracht  naar een nieuw aangelegd kerkhof in de Torhoutstraat langs de Torhoutwegel.

Heden waakt deze ranke neogotische hallekerk met haar 52 meter hoge spitstoren nog steeds over het dorp. In 1990 werd het koorgedeelte vernieuwd en in 1991 werden zowel het schaliëndak als het binnenwerk aangepakt.

Onder de kunstschatten van de Sint-Bartholomeuskerk vernoemen wij: het hoofdaltaar (tafelvorm) toegewijd aan de H.Bartholomeus; koorgestoelte (zitplaats voor priesters en lectoren) rond 1880 door Pieter, Gaston en Medard Verlinde; brandglazen, 1928 door  Hendrik Coppejans uit Gent; preekstoel met symbolen van de vier evangelisten (Marcus,Lucas,Mattheus en Johannes), werk van Gaston Verlinde uit 1920; beeld van de heilige Katharina van Axelandrië, wordt aanroepen tegen huidziektes (katrienewiel); relikwie van de heilige Bartholomeus (feest op 24 augustus); het miraculeuze beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Troost; de veertien staties van de kruisweg, geschilderd door onderwijzer  Parret uit Brugge.

De Huidige klokken werden gegoten in 1948 door Marcel  Michiels uit Doornik.), nl. Sint Bartholomeus (1321 kg), H. Maria (1045 kg) en St. Barbara (788 kg). De Sint-Godelieveklok of ’t schelleken (voor het kleppen van het Angelus) is een overblijfsel van het klokkenstelsel uit 1925. Ze werden ingewijd op 21 december 1949. De vorige klokken werden menigmaal in oorlogstijd door de vijand gestolen: in 1799 in de Franse tijd, in 1917 tijdens de Eerste wereldoorlog en in november 1943 tijdens de Tweede wereldoorlog.

© Marcel M. Stevens, Kortemark  ©© Eindredactie Uitgeverij Creatief Roeselare.

(1) “ Rembert vanTorhout” door P.O. Meersseman, 1943 Brugge.

(2)“Cartularium van Eename”, Piot, 1881, Sociéte d’Emulation de Bruges

(3) Idem als voorgaande

(4) “Geschiedenis van het Kerkelijk en Godsdienstig leven in West-Vlaanderen, Lescoulier

(5) “Uit het verleden van Kortemark” door Marcel Verhaeghe, 1953, Walleyndruk Brugge

(6) Verslagen primaire vergaderingen M.A. Torhout

(7) Over Onze-Lieve-Vrouw van Troost o.a.:  “Het kroonluchtersbeeldje  van Edewalle, te Kortemark” door pastoor Deschrevel; “Onze-Lieve-Vrouw van Troost”, M.English; “Kroniek Hooger op”, Marcel Stevens;Oscar Vogels, “Kortemarck, dorp en streken”, vernieuwde uitgave (Marcel M. Stevens) 1990 Zedelgem

(8)Archief geluidsbanden Marcel M. Stevens. Hinderd gesprekken met Kortemarknaars.

(9) Over Blancke: “Cortemarck 1900-1920”, Handzame, 1985, M.M.Stevens; “twintig Vlaamse koppen” Hugo Verriest

 

Terug naar begin parochie

 

Gekende pastoors

1183: “Walter” (Cartularium van Ename; PERIODE VAN DE Abdij-heren van Ename. Hier ter plaatse verbleven monniken)

Voor 1466: Pieter de Langhe

1489: Guillemus Fabry

Voor 1571: Jan Hagheman

1571-1577: Paulus Pollet

1600: Ludovicus Rysschaert (kan.Reg. van Eversham. Was deservitor tijdens de Geuzentijd)

16047-1610: Joost Haecx

1620-1630 Herman Boeckhout

1630: Marcus Coppens, coadjutor

3 augustus 1630-1646: Leonard Aertstone

1646-1670: Frans van den Bon

1670-1722: Willem Delseyne

1722-1727: Niklaas Herby

1727-1753: Jacobus de Langhe

1753: J. Stalpaert, deservitor

1753-1789: Hendrik van Nerum

24 juni 1789-1796: Gaspard Theodoor Bouckaert

1796-1798: Lauwaert (onderpastoor van Handzame, dienstdoende te Kortemark)

1798-1799: J. Bollaert, deservitor

1799-1801: J. Steen, deservitor en onderpastoor te Hooglede

1801-1802: L. Crevits

1811-1846: Petrus Muylle

1846-1863: L.L.Lmape

1863-1869: Felix de Bruille

1869-1875:Constantinus Loncke

1875-1884: Henricus Benedictus Floor

1884-1895: Victor Cambier S.T.L.

1895-1908: Petrus-Johannes Timmerman

1908-1933: Carolus Blancke

1933-1934: Emeric D’Haese

1934-1935: Carlous Jacob

1935-1950: Cyrillus Debandt

1950-1957: Julien Veys

1957-        : Geysen

                               Xavier Rau

                               Germain Dochy

                               Christ Demeester

© Eindredactie Uitgeverij Creatief Roeselare.

Terug naar begin parochie

 

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook