Godly Play groeit!
Zo snel als het mosterdzaadje, zo krachtig als het zuurdesem … De oogst is dertig- en zestig- en honderdvoudig! Dit is heerlijk voor alle Godly Play begeleiders om te zien gebeuren.
Vaak krijgt Godly Play Vlaanderen dan ook enthousiaste mails: blijdschap en verwondering over zoveel oogst. Uit sommige mails spreekt ook bezorgdheid.
Vertellers ontdekken bijvoorbeeld sites waar vertalingen, die niet altijd kwalitatief zijn, zomaar aan iedereen worden aangeboden. Of ze kennen iemand die Godly Play in de klas, de parochie of een andere context gebruikt, met zelf aangebrachte aanpassingen die haaks op de Godly Play filosofie staan.
Hierdoor rijzen er vragen.
Kan men zomaar een tekst toevoegen aan of stukken weglaten uit een Godly Play verhaal?
Is Godly Play met bijvoorbeeld een vaste opdracht als antwoord in de verwerkingstijd nog steeds Godly Play?
Kun je eigenlijk wel échte Godly Play doen, zonder dat je je bewust bent van de achtergronden die worden aangereikt op de driedaagse basiscursus 'Godly Play begeleider'?
Jerome Berryman, bedenker en bezieler van Godly Play, werd samen met zijn echtgenote met dezelfde vragen geconfronteerd. In ‘The Spiritual Guidance of Children’ formuleert hij hier een antwoord op. Dit antwoord is geen zwart-wit verhaal over wat mag en niet mag, maar eerder een verhaal over ‘de beste wegen’.
Zijn inzichten kunnen ons motiveren om verder te groeien als Godly Play verteller, en helpen bij het onderscheiden van de vele manieren waarop mensen ‘Godly Play-en’ … of niet ‘Godly Play-en’. En deze manieren hebben niet in de eerste plaats te maken met een reeks vaardigheden … maar met vijf niveaus van betrokkenheid: ‘ideale Godly Play’, ‘goed genoeg Godly Play’, ‘oké Godly Play’, ‘Godly Play-enkel-in-naam’ en ’anti-Godly Play’.
Naar de vertaling van deze bladzijden uit ‘The Spiritual Guidance of Children’ van Berryman
Wie nu geen tijd heeft om de volledige vertaling van dit boeiende hoofdstuk te lezen, vind hier alvast de tien beste wegen om Godly Play te doen: een bondige samenvatting van dit hoofdstuk en van Berrymans spreekbeurten in London.
- Hou van de kinderen, en hou van elkaar. De belangrijkste les wordt niet uitgesproken maar ervaren.
- Vertrouw de verhalen, vertrouw de Verteller.
- Vertrouw de kinderen en hun aangeboren vermogen om God te ervaren – volg het kind.
- Bid voor de kinderen, bid voor elkaar.
- Leer alle verhalen kennen, leer de verhalen van binnen!
- Luister en leer, er is steeds meer. Volg opleidingen en blijf je bewust van de inhoud hiervan: de zorg voor de ruimte, het materiaal, de relatie met de kinderen, … Lees basisliteratuur over de wortels en theologische achtergronden. Neem hierbij ook eens een kijkje over de haag: ook andere opleidingen (bijvoorbeeld Montessori) kunnen je helpen bij jouw Godly Play.
- Wees je bewust van de volledige opbouw en hoe de verhalen naar elkaar verwijzen.
- Ken het hele Godly Play proces: van verwelkoming tot afscheidszegen. Wees je bewust van de kracht en inhoud van elke fase, en van de onderlinge samenhang.
- Oefening baart kunst: vertel zo vaak mogelijk Godly Play verhalen! Laat je organisatorische verantwoordelijkheden nooit je werk met de kinderen in de weg staan.
- Speel, lach, ontdek, verwonder je.
Heb je nog andere ‘best ways’ in gedachten? Laat maar horen via godlyplay.vlaanderen@gmail.com! Het zou fijn zijn om onze ‘best ways’ met elkaar te delen…