Deze module biedt een basisvorming aan in het administratief en financieel beheer van de parochie, binnen de context van het pastorale beleid van het bisdom Gent.
Voor wie
De module is bedoeld voor pastoraalcoördinatoren en aangestelde priesters, nieuw benoemde pastoors en medewerkers parochiesecretariaten. Ook alle geïnteresseerden zijn welkom.
Inhoud
Vier thema’s komen aan bod: pastoraal beleid, kerkelijk recht i.v.m. sacramentenpastoraal, parochiale administratie en secretariaatswerking, financieel beheer en kerkfabrieken.
18 oktober ’22 : Pastoraal beleid
- Kennismaking met de beleidsvisie op missionaire pastoraal en synodaal werken.
- Voorstelling van de voornaamste diocesane beleidsteksten in verband met de parochies
- De ‘organisatie’ in een parochie (werkgroepen, overleg, vrijwilligerskernen, …)
22 november ’22: Kerkelijk recht in verband met de sacramentenpastoraal
- Algemene inleiding sacramentenrecht
- Toelatingsvoorwaarden voor doop, vormsel en eerste communie
- Vragen in verband met het opstellen van een huwelijksdossier: canonieke vorm, delegatie, voorbereiding, opvragen doopbewijzen …
10 januari ’23: Parochiale administratie en secretariaatswerking
- Beheer parochieregisters
- Beheer archieven parochies en kerkfabrieken
- Voorstelling decreet in verband met tarieven en vergoedingen voor kerkelijke diensten
- Wetgeving en kerkelijke richtlijnen i.v.m. GDPR, verzekering vrijwilligers, preventie misbruik
14 februari ’23: Financieel beheer en kerkfabrieken
- Kennismaking met de richtlijnen voor goed beheer van kerkelijke goederen (parochiepatrimonium, parochiale VZW’s)
- Parochiale boekhouding (beheer parochiekas)
- Afgrenzing bevoegdheden van kerkfabrieken en parochieploegen
- Regelgeving i.v.m. Centrale Kerkbesturen
Praktisch
De vier vormingsnamiddagen gaan door 14u tot 17u30 in het Sint-Baafshuis te Gent.
De kostprijs bedraagt 80 euro voor het geheel, of 20 euro per sessie.
Verdere info kan u opvragen via kathleen.martens@ccv.be (directeur) of stephanie.de.koker@ccv.be (secretariaat)