Wat de internationale dag van het gezin in gang kan zetten
Voor gezinnen kan deze dag een aanzet zijn om meer bewust te genieten van elkaar en van de rijkdom die het gezinsleven biedt, voorbij de kleine en grote ergernissen of de beperktheden die er sowieso zijn.
Een dag zijn om samen stil te staan bij wat deugd doet in het gezin en om iets concreets en haalbaars af te spreken dat het samenleven als gezin intenser en rijker maakt.
Ter inspiratie: twee suggesties uit het boek ‘Alle tijd van de wereld’.
GEZAMENLIJKE TIJD PLANNEN
Voor een koppel is gezamenlijke tijd belangrijk: tijd om echt op elkaar betrokken te zijn en er voor elkaar te zijn. Gezamenlijke tijd is er zelden zomaar. Gezamenlijke tijd moet gepland worden.
Bespreek met elkaar wanneer je gezamenlijke tijd plant: tijd die vrij blijft voor elkaar, tijd die je elkaar schenkt, tijd die niet verstoord wordt door de tv, het internet, de gsm of andere zaken.
Ook als gezin is het belangrijk om gezamenlijke tijd te plannen. Hoe groter de kinderen worden met elk een eigen agenda, hoe moeilijker het is om iedereen op hetzelfde moment samen te krijgen.
Je kunt samen zoeken naar een goed ritme waarop je samen tijd doorbrengt. Je kunt bijvoorbeeld afspreken om op zondag (of een keer per maand) met z’n allen te brunchen of uitgebreid te tafelen. Het kan een moment zijn waarop kinderen die al het huis uit zijn, elkaar thuis weer ontmoeten. Je kunt ook afspreken om een avond per week samen te koken. Dan wordt er niet alleen samen gegeten, maar wordt ook de maaltijd samen bereid.
Of je kunt elke week (of om de paar weken) een gezamenlijke avond plannen waarop je als gezin ontspant: rustig met z’n allen thuis zijn, wat bijbabbelen of een gezelschapsspel spelen, of samen naar de film of uit eten gaan.
Om ieders voorkeuren aan bod te laten komen, kun je voor elk gezinslid een bon voor een gezinsactiviteit onder de kerstboom leggen. Dan kan in de loop van het jaar ieder om beurten zijn of haar bon verzilveren door een gezinsactiviteit voor te stellen en te plannen: samen naar een speeltuin of het circus, samen een pretpark bezoeken, samen gaan wandelen, fietsen, schaatsen, minigolf spelen, bowlen of zwemmen, samen een dagje naar zee, samen een speurtocht doen of geocachen, …
Om gezamenlijke tijd goed te plannen is het nodig om echte afspraken te maken en het niet te houden bij intentieverklaringen. Dus niet: ‘We zouden eens een daguitstap moeten maken’, maar wel: ‘We gaan volgende week zaterdag naar de zoo. We nemen de trein om 9 uur.’
Bron: Ilse Cornu & Hilde Pex (red.), Alle tijd van de wereld. Als gezin omgaan met tijd, Kalmthout, Pelckmans Pro, 2017, p. 141-142.
TIJD OM ELKAAR TE DANKEN
Dag in dag uit doen wijzelf en anderen heel wat dingen die we als vanzelfsprekend beschouwen, waarvoor we elkaar niet danken, omdat we er eenvoudigweg niet bij stilstaan. Nochtans doet een woord van dank deugd.
‘Dank je wel’ zeggen is leren zien dat je dag gemaakt is van kleine, eenvoudige, blije ervaringen die je gegeven zijn. Je zou ze de ‘oogstmomenten’ van je dag of week kunnen noemen.
Dank je wel omdat ik met jouw pop mocht spelen.
Dank je wel omdat je samen met mij gevoetbald hebt.
Dank je wel voor het lekkere eten.
Dank je wel omdat je eraan dacht de vuilbak buiten te zetten.
Wat fijn dat je al boodschappen gedaan hebt. Dank je!
Dank je wel dat je zo rustig blijft als de kinderen elkaar in de haren vliegen.
Die kalmte bewonder ik in jou.
Je kunt ook samen als koppel of gezin op de voorbije dag of week terugblikken en elkaar danken voor wat deugd gedaan heeft. Als je gelovig bent, kun je ook God danken voor alles wat je mocht ontvangen.
Met kleine kinderen werkt het doorgeven van een voorwerp goed. Wie het voorwerp vasthoudt, mag vertellen wat hij of zij de afgelopen week fijn vond. Beperk het tot maximaal drie dingen per persoon, zodat iedereen ertoe aangezet wordt om de zaken die voor hem of haar echt belangrijk zijn te benoemen. Kies voor het doorgeven een voorwerp dat voor je gezin ‘dankbaarheid’ uitdrukt, bijvoorbeeld een knuffel, een voorwerp uit de natuur of een herinnering aan een leuke vakantie, zoals een mooie schelp of steen.
Je kunt ook werken met dankkaartjes, die op een vaste en zichtbare plaats in huis liggen. Wie iemand in huis wil bedanken, kan een dankkaartje nemen en er iets persoonlijks op schrijven, om het als een verrassing te bezorgen aan degene voor wie het geschreven is, bijvoorbeeld door het op zijn of haar hoofdkussen of in zijn of haar persoonlijke postvak te leggen, of door het in de boekentas of de jaszak te steken.
Samen tijd nemen om stil te staan bij wat deugd gedaan heeft, kan ook vereeuwigd worden in een dankjewel-schriftje.
Hierover verscheen een blogpost op 28 april 2014 via de gezinspastorale blog 'I wonder':
‘Heb je nog iets leuks gezien?’ Het is een gewone vraag geworden, ’s avonds, op de bedrand bij mijn dochter. We hebben allebei een ‘dankjewel-schriftje’. Je zou het een soort van dagboek kunnen noemen, of een gebed. We lijsten er geschenken in op, ongeveer drie per dag. De geur van versgebakken brood. Goede babbel met buurvrouw. Geslaagde vormingsdag. En soms lezen we elkaar er ’s avonds uit voor. Slappe lach bij het badminton. Leuk kaartje van Sofie. Nagellak gevonden, precies in de kleur die ik zocht – net in promotie!
Hoe langer we het doen, hoe vindingrijker we worden. Een dikke hommelkoningin in de leeuwenbekjes. Man deelt broodje met een duif (gezien vanuit treinraampje). Eerste keer na de winter de was buiten opgehangen. We ontdekken oude en nieuwe geschenken, grappige en ontroerende geschenken, geschenken voor ons hoofd, hart en handen, geschenken voor al onze zintuigen. We komen tot de conclusie dat zelfs een saaie, grijze dag zoveel geschenken bevat dat het wel Kerstmis lijkt. We vragen ons af of we zelfs geschenken zouden kunnen vinden op een dag die pijn doen. We geven ze nummers: 301, 302, 303, … en verwonderen ons over de veelheid.
Elke dag gaan we op jacht naar sporen van schoonheid, goedheid, liefde. Elke dag worden we betere spoorzoekers. En soms vragen we ons af of het niet net omgekeerd is: dat we zelf gezocht worden door Iemand met 1001 geschenken. En dat we gevonden worden, precies op het moment dat we die geschenken openmaken. De zachtheid van een versleten jeansbroek. Samen ontbijten. Een spiksplinternieuwe dag, zomaar.
Katie
Bron: Ilse Cornu & Hilde Pex (red.), Alle tijd van de wereld. Als gezin omgaan met tijd, Kalmthout, Pelckmans Pro, 2017, p. 142-144.
Challenge voor gezinnen: samen oefenen in het geven én ontvangen van positieve woorden en gebaren
Deze challenge kan je in elk gezin doen. Een negatieve opmerking van iemand van je gezin herinner je je soms nog jaren later, een positieve opmerking ben je vaak snel vergeten. We bemoedigen elkaar wel, maar we horen die mooie woorden niet of vergeten het schouderklopje van daarnet. Niet iedereen laat positieve feedback, een woord van waardering of een steunend gebaar binnen in zijn of haar hart. Liefde is geven, maar ook (willen) ontvangen.
Dat is iets wat elk van ons moet leren. Deze eenvoudige uitdaging – een week lang positieve woorden en gebaren verzamelen – kan een eyeopener zijn voor iedereen in het gezin.
Lees een ervaringsbericht en verneem meer over de challenge
Een compliment is gratis, het effect onbetaalbaar.
Een feestelijke pluim voor gezinnen
Het is fijn en deugddoend voor gezinnen om op deze dag onverwacht een feestelijke pluim te krijgen, bijvoorbeeld via enkele invulkaartjes:
Hiervoor wil ik jullie gezin graag danken: ...
Dit bewonder ik in jullie gezin ...
Dit wens ik jullie gezin graag toe: ...
Hiervoor geef ik jullie gezin een pluim: ...
Ik nodig jullie gezin graag uit om ...
Je kunt deze kaartjes zelf ontwerpen.
Je kunt ook deze voorbeelden afdrukken
Een Bijbels en intergenerationeel presentje ter gelegenheid van de internationale dag van het gezin op 15 mei
De Interdiocesane Dienst voor Gezinspastoraal (IDGP) ontwikkelde ‘Het Boek gaat open … de Bijbelverhalen komen tot leven’ als Bijbels en intergenerationeel presentje voor ouders en grootouders, catechisten, parochiemedewerkers, leerkrachten, jongerenbegeleiders, ...
Drie tot zes deelnemers van 8 tot 88 jaar verkennen samen een verhaal over Jezus of een parabel die Jezus vertelt.
Dat kan thuis in familieverband zijn, of in kleine groepjes tijdens de kindernevendienst, de vormselcatechese of in de klas. Het kan ook een activiteit zijn op gezinsvakantiedagen en jongerenkampen, tijdens een geloofsvormend initiatief in de geloofsgemeenschap of in Bijbel- en gezinsgroepen.
Met een speelse opwarmer, foto’s om het Bijbelverhaal te verkennen, ‘ik vraag me af’-vragen, weetjes en een feestelijke afsluiter.
Alle info via hetboekgaatopen.graagsamen.be