Corona sloot voor mij de Theologische Academie abrupt af dit voorjaar. Met 7 medecursisten was ik één van de laatsten die de cyclus in het klassieke systeem van 4 studiejaren volgde.
Doorheen de Theologische Academie merkte ik hoe totaal verschillende en ogenschijnlijk gescheiden studiedomeinen inhoudelijk in elkaar ‘inhaken’: de leerinhoud van de Kerk én de wijze waarop ze zich organiseert én in de maatschappij staat, grijpt altijd terug naar twee grote pijlers: de ervaring van het joodse volk met de Heer en het getuigenis van Jezus’ leerlingen en van de eerste christenen. En dat blijft zo, ook wanneer de Kerk zich aanpast aan de tijd.
Het is een opdracht én een cadeau om met zo’n achtergrond in het werkveld te staan als parochie-assistente.
Wie deze rijkdom wil ontdekken, is bij ITP aan het juiste adres. De herschikking van leervakken in modules zal de studiestress wat verlagen voor wie examens wil afleggen en kan de verschillende cursussen hopelijk ook voor vrije studenten aantrekkelijker en toegankelijker maken.