3de zondag van de vasten - 19 maart 2017 - Joh 4, 5-42
Als de Bron je te drinken vraagt
Het is middag. Vermoeid van het lopen gaat Jezus bij de bron van Jakob zitten. De Heer heeft niet alleen afgezien aan het kruis. Naast dit grote lijden vertoonde zijn leven ook alle soorten glansloze vermoeidheid die des mensen zijn: de dipjes die je overvallen, de onweerstaanbare drang om tijdens je werk even in te dommelen, je zin in een glas fris water als de zon aan het zenit staat. De driewerf heilige richt zich tot een vrouw. De Bron vraagt te drinken aan een na vijf scheidingen in concubinaat levende Samaritaanse.
God is God: het ontbreekt hem aan niets, hij heeft jou niet nodig. En toch richt hij zich tot jou, toch bidt hij jou nog voor jij hem om wat dan ook hebt gebeden, terwijl je nog vastzit in je lamentabele situatie. De grootste gaven van de Bron is immers dat je een stroom van levend water wordt.
4de zondag van de vasten - 26 maart 2017 - Joh 9, 1-41
Je zult wel zien
Jij bent ook een blindgeborene, toch? Je zit niet wat je ziet: routine versluiert je blik; je zorgen beletten je te kijken; de wetenschap spreekt over atomen, genen en neuronen als over de ultieme werkelijkheid en doet je vergeten dat elk gezicht straalt van oneindigheid … Wat in het oog springt, is ook wat de ogen uitsteekt, en wat ze uitsteekt, maakt bang.
Echt zien kun je maar als je gelooft. Door te geloven zie je dat het onzichtbare aan de wortel ligt van de bloem van het zichtbare. Je hoeft je blik niet meer af te wenden van de roos die wordt vertrapt, de vrouw die sterft of de zoon die een crimineel wordt. De hoop die uit het onzichtbare oprijst, geeft je immers de kracht om niet toe te geven aan de neiging om bij het zien van al dat kwaad de schellen voor je ogen neer te laten.
5de zondag van de vasten - 2 april 2017 - Joh 11, 1-45
Over de nadelen van het opwekken van een dode
Enerzijds zal Lazarus nog eens moeten sterven. Anderzijds – het staat enkele verzen na het einde van de evangelielezing van vandaag – is zijn verrijzenis de trigger voor de kruisiging: zodra ze Kajafas en de zijnen ter ore komt, beraadslagen dezen erover om Jezus te doden (Joh 11, 53)
Als het opzienbarende mirakel je niet terugbrengt naar de dagelijkse realiteit van alle mensen, zou het louter spektakel zijn, want niet een stel bevoorrechten die het getroffen hebben, maar de hele mensheid moet worden gered. Als jij als bij wonder genezen bent, is het om opnieuw te lijden en te sterven, maar nu in en vanuit de liefde, zodat dit lijden en sterven een getuigenis en een offergave wordt – en het teken dat uiteindelijk de vreugde overwint.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.