Omdat we dit jaar de eerste communie een beetje anders hebben aangepakt, vonden we het als werkgroep belangrijk om eens te peilen naar hoe ouders en leerkrachten het hele gebeuren op weg naar de eerste communie hebben beleefd. We maakten een enquête op voor de ouders en een voor de leerkrachten waar beide partijen vrijblijvend op konden antwoorden. Hieronder volgt een gebundelde weergave van alle antwoorden die we ontvingen.
ECHO VAN DE OUDERS
Hoe ervaarden ouders het voorbereidingstraject op de eerste communie?
Vele ouders waren heel tevreden over het geheel van het parcours. Zij waren vooral gecharmeerd door de Godly Play-activiteit, de communietocht en de aansprekende instapvieringen waarbij telkens een grote betrokkenheid van communicanten én hun ouders werd verwacht. Het werken met het rugzakje werd zeker ook ervaren als extra stimulans. Ook de goede communicatie met duidelijke nieuwsbrief en de prima organisatie vielen in de smaak. Hier en daar klonk wel dat er toch vrij veel activiteiten waren, soms moeilijk te combineren met de hobby’s van de kinderen. Een aantal ouders opperden dat de vieringen nog wel wat kindvriendelijker zouden kunnen en dat een intensievere samenwerking met de school de impact zou kunnen bevorderen.
Welke reacties vielen ouders op bij hun kinderen?
Ook bij de kinderen zelf waren de Godly Play, de communietocht en het rugzakje absolute toppers. Ze keken telkens uit naar de instapvieringen waar ze dankbaar waren voor de lieve omkadering. Het lange stilzitten tijdens de instapvieringen was soms moeilijk. Een enkeling vond de liedjes niet zo mooi, terwijl een ander de liedjes dan weer thuis uit volle borst meezong.
Waren er dingen die ouders graag anders hadden gezien bij de voorbereiding op de eerste communie?
Misschien kunnen de instapvieringen wat speelser en interactiever. Enerzijds wordt meer ‘echte’ catechese gevraagd, anderzijds liefst minder verplichtingen. De liedjes kunnen misschien via een Google Drive gedeeld worden om de e-mails niet onnodig zwaar te maken. Godly Play liefst niet alleen op woensdagnamiddag omwille van de hobby’s van de kinderen. Tips: visuele ondersteuning van de vieringen, kinderen samen vooraan in de kerk, mailverkeer beperken, focussen op de verhalen, meer interactie met de school,…
Tenslotte werd ouders gevraagd of ze als gezin betrokken willen blijven bij de vierende gemeenschap.
58% van de respondenten gaf aan nog betrokken te willen blijven, vooral dan via mailinglijsten, via de school en via de gezinsvieringen. Nog eens een activiteit samen met de andere communicantjes zou ook leuk zijn.
ECHO VAN DE LEERKRACHTEN
Wat betekent het voor leerkrachten om kinderen te begeleiden in hun voorbereiding op de eerste communie?
Leerkrachten vinden het nog steeds heel fijn om met enthousiaste kinderen op weg te gaan rond de verhalen van Jezus. In de lessen kan ook worden uitgelegd wat de priester doet tijdens de viering zodat ze deze bewust kunnen meemaken. Het geven van het thema ‘brood’ sluit dan ook goed aan. In de klas proberen zij hen wegwijs te maken in de katholieke godsdienst. De voorbereiding wordt echter niet gemakkelijker omdat steeds minder kinderen hun eerste communie doen. Omdat geloofsbeleving vooral thuishoort binnen parochie en gezin zien ze wel een positieve evolutie.
Hoe hebben leerkrachten het nieuwe traject binnen de parochie Heilige Helena ervaren?
Oorspronkelijk was er wel wat argwaan (‘het wordt ons uit handen genomen’, ‘we staan aan de zijlijn’), maar toch ervaarden veel leerkrachten het gebeuren als een toffe samenwerking tussen parochie, ouders en school waarbij gezin en parochie nu een groter deel van de voorbereiding dragen. Het was voor leerkrachten fijn om te zien dat de parochie zoveel activiteiten organiseerde en ook hiervoor de nodige mensen voorzag. Men hoorde enthousiaste kinderen spreken over het rugzakje en de Godly Play. Dat de liedjes al aan bod kwamen in de instapvieringen zorgde ook voor langzame groei. Sommige leerkrachten vinden dat ze gerust meer mogen aangesproken worden om deel te nemen aan activiteiten (Godly Play, communietocht).
Voelen leerkrachten zich verbonden met de vierende gemeenschap?
Leerkrachten kunnen meehelpen aan de voorbereiding, worden daarvoor ook steeds uitgenodigd en voelen zich welkom. Daarnaast ervaren ze de nodige ruimte voor vragen en bedenkingen. Ze vinden het ook fijn om de nieuwsbrief die de eerstecommunicanten ontvangen ook te krijgen zodat ze mee op de hoogte zijn.
Enkele leerkrachten voelen zich iets minder verbonden en voelen soms – omdat de eigen inbreng heel beperkt is – wat meer toeschouwer, waardoor de gemeenschappelijke gedragenheid is weggevallen. Sommige leerkrachten hebben het daarom wat ‘losgelaten’.
Volgende week krijg je de echo van de werkgroep.