Beste medeparochianen,
Iedereen stelt zich wel eens de vraag, waarom er zoveel lijden is in de wereld. Telkens we oorlog, geweld of natuurgeweld zien zijn er veel onschuldige slachtoffers. Ook in onze onmiddellijke omgeving zien we zwaar zieken, eenzamen, kinderen die een ouder verliezen. Waar is God dan en waarom laat Hij dit toe? De vraag zal ongetwijfeld ook aan Petrus bij zijn prediking gesteld zijn. Als Jezus de zoon van God is, totaal onschuldig, waarom moest Hij dan zo lijden en sterven?
In de tweede lezing geeft Petrus niet zozeer een verklaring, maar een waartoe: "Om ons tot God te brengen." Petrus praat het lijden en het kwaad niet goed, dat komt niet van God. Maar God is ondertussen voortdurend werkzaam. Hij staat klaar om de mensen op te vangen. God laat het lijden toe omdat het de mensen zuivert van hun zonden. Enkel het goede van de mens komt bij God terecht. Om dit duidelijk te maken, wijst Petrus naar het verhaal van Noah. Noah had heel zijn gekende wereld zien vergaan door een zondvloed. Dat moet heel heftig zijn geweest. Ook al zegt men dat de wereld bedorven was, daar waren ook onschuldige kinderen en dieren bij. En dan dobbert hij met zijn gezin met de ark op het eindeloze water en duren de dagen even eindeloos. Zullen ze alsnog vergaan zoals de rest van de mensen of heeft God een plan met hun? Een zuiverende bezinningstijd. Aan land wordt Gods bedoeling duidelijk. God wil een verbond met de mensen. Hij wil ze dichtbij Hem voor altijd. En Hij spant zijn boog tussen God en alle levende wezens.
Nu zegt Petrus: ook jullie zijn gedoopt, zoals de vloed Noah doopte. De doop is er niet alleen om jullie onreinheid te zuiveren maar in de eerste plaats jullie tot God te brengen. De meesten van ons hebben reeds heftige vernietigende periodes meegemaakt in hun leven. Ze zijn als een doop. En nu zitten we in de bezinningstijd zoals Noah die dobberde op het water. Blijven we geloven dat God met ons bezig is? Dat Hij een nieuwe toekomst en nieuw leven klaar maakt? We hebben enkel de verhalen uit de Bijbel met Gods belofte. Daar bovenop hebben we het verhaal van Jezus opstanding uit lijden en dood. De vasten of veertigdagentijd moet voor ons méér dan een stille periode van zes weken na het lawaai van karnaval zijn. Goede Vrijdag en Pasen betekenen voor Jezus sterven en verrijzen, dood en leven. Kiezen wij in deze tijd als christen voor het goede en het leven of voor egoïsme en de dood?
Vanaf de eerste zondag van de vastentijd worden wij herinnerd aan de band met God. Zoals Jezus moeten ook wij op weg gaan doorheen de eentonigheid van de woestijn en de beproevingen van elke dag. Jezus trok na zijn doopsel in de Jordaan naar de woestijn. Gedreven door de Geest, staat er geschreven. Zelfs Jezus werd daar op de proef gesteld. Maar Hij wordt daar ook beschermd door God. Die hulp wordt symbolisch voorgesteld door de dienst van de engelen. ook wij mogen erop vertrouwen dat God te hulp komt bij elke beproeving en nog veel meer. Hij bereidt voor ons een Paasfeest voor, een nieuwe toekomst waar alleen Gods liefde aanwezig is.
Een vruchtbare veertigdagentijd gewenst.
parochieassistent Lucrèce