(3) Miserere (1989) | Heeft de beklaagde nog iets te zeggen?
Wat is jouw favoriete Pärt-compositie? Of, indirecter: welke compositie van Pärt blijft je bij? Weinigen zullen antwoorden: het Miserere. Nochtans is ook dit één van zijn topwerken, van een componist op het hoogtepunt van zijn kunnen, eind jaren 1980.
Het is een adem-benemend werk. Dat valt in zekere zin ook letterlijk te nemen.
Pärt zelf zegt over het Miserere: ‘Dit werk is zo opgebouwd dat er één ademhaling is voor elk woord, alsof je na het uitspreken van elk woord weer moet ademhalen voor het volgende woord. Denk aan een beschuldigde die voor de rechtbank staat, wachtend op het ultieme verdict, en nog één keer het woord krijgt.
Hij heeft niet veel tijd, en hij moet zijn woorden met uiterste zorg kiezen, want zijn lot hangt er vanaf.
Elk woord is zoals een klein gewichtje dat de balans van de weegschalen moet herstellen.’
Het Miserere duurt een half uur. In de eerste vijf minuten heerst extreme soberheid. Een tenor reciteert, inderdaad woord voor woord, soms lettergreep voor lettergreep, fragmenten uit Psalm 51. Hij stamelt bijna, laat stiltes vallen die worden verbroken door twee of drie noten van een klarinet, elke noot een ademtocht. Er komt ook een basklarinet bij, en een fagot.
Met een paukenroffel als intro stormt na 5 minuten het ‘Dies Irae’ binnen, één van de meest intense bladzijden in Pärts oeuvre.
Koperblazers als een luchtalarm, apocalyptische klokken en bellen, het koor fortissimo. Het gaat hier niet om decibels, maar om maximaal effect met al bij al bescheidene middelen: een koor en een dozijn instrumenten.
• VIDEO: In de video hieronder komt het ‘Dies Irae’ vanaf 5'58.
Na ongeveer 10 minuten belanden we opnieuw in Psalm 51, maar niets is nog hetzelfde. Het Dies Irae zindert na als hitte op een muur. Er is meer onrust, er zijn meer instrumenten. Tot de solo-bas zich, moe en gedesoriënteerd, laat zakken tot zijn laagste mi.
Het orgel neemt de mi over in een mi-mineurakkoord en effent de weg voor een onwaarschijnlijk slot.
Een flard requiemtekst opnieuw: Rex tremendae majestatis. Niet met de kracht van het Dies Irae, maar als een bevestiging van alles wat voorafging: Miserere nobis... Het koor klimt omhoog in opeenvolgende toonladders, de solo-sopraan en -alt mengen zich met enkele lettergrepen. De laatste lettergreep komt van het koor, maar ook al verstommen de stemmen, het is alsof de muziek eindeloos verder klimt in de oren en geest van de luisteraar. Het mi-mineurakkoord blijft nog wat hangen in het orgel, als aards gestommel.
• Beluister hier het Rex tremendae apart.
Miserere werd in 1989 voor het eerst uitgevoerd in de Abdij van Saint-Georges de Boscherville, Normandië.
• VIDEO: Beluister een opname van het Miserere. (Lees verder onder de video.)