‘Betrek ook andere kerken in synodaal proces’

Vaticaanse verantwoordelijken vragen om ook andere christelijke kerken te betrekken in de diocesane fase van de bisschoppensynode over synodaliteit.
03/11/2021 - 14:51
Bisschoppensynode
Bisschoppensynode ©Vatican Media

De curiekardinalen Kurt Koch en Mario Grech nodigen in een gezamenlijke brief alle bisschoppenconferenties wereldwijd uit om ook de andere kerken te betrekken in het synodale proces op weg naar de Bisschoppensynode 2021-2023: naar een synodale Kerk.

De Zwitserse kardinaal Koch is de voorzitter van de Pauselijke Raad voor de Bevordering van de Eenheid onder de Christenen. De Maltese kardinaal Grech is de secretaris-generaal van de Bisschoppensynode. In hun gezamenlijke brief naar aanleiding van de eerste fase van de 16de Gewone Algemene Assemblee van de Bisschoppensynode, die op 17 oktober met de eerste, diocesane fase officieel van start ging, geven zij enkele praktische adviezen.

Daaronder ook de suggestie om andere kerken, waarmee in het  erleden al vruchtbaar werd samengewerkt, bij de voorbereiding te betrekken. Zowel de synodaliteit als de samenwerking van en tussen de kerken zijn processen van gemeenschappelijke vooruitgang. Vooral op het gebied van synodaliteit kunnen wij veel van andere kerken leren.

Bron: Kathpress.at