‘Tonen dat Christus verrezen is’

Voor zijn pinksternummer trok Tertio naar Genève en interviewde er o.m. Patrice Favre, hoofdredacteur van het katholieke weekblad Echo Magazine.
15/05/2018 - 14:44
Twintigers en dertigers kopen geen krant meer, maar lezen het nieuws op hun smartphone, zegt journalist Patrice Favre
Twintigers en dertigers kopen geen krant meer, maar lezen het nieuws op hun smartphone, zegt journalist Patrice Favre ©RR/Tertio

Patrice Favre is hoofdredacteur van Echo Magazine, een katholiek weekblad met 14.000 abonnees, goed voor 50.000 lezers, dat op 18 januari 1930 voor het eerst van de persen rolde en waarin Hergé destijds Kuifje publiceerde. De lezers zijn enthousiast, maar hun aantal vermindert. En het blijft een grote uitdaging om gezinnen te motiveren zich te abonneren.

We trachten een positief beeld te tonen, zegt Favre. Er is nood aan eerlijke duiding. Hij gelooft niet in katholieke journalistiek als een ‘journalisme de combat’. Er zijn in Frankrijk tijdschriften die militanter zijn dan wij. Die polemische positie strookt evenwel niet met de christelijke boodschap. In die zin vind ik me in wat paus Franciscus zegt: we zijn maar missionair als we mensen gelukkig willen maken. Dat we een positief beeld willen tonen, wil niet zeggen dat we niet zien wat misgaat, verzekert Favre.

Boodschap van hoop

Ook dat moeten we brengen natuurlijk. Maar we willen de boodschap van hoop laten klinken. Ja, er is oorlog, maar er zijn ook tekenen van wederopbouw. Ja, er gaat veel mis, maar overdreven pessimistisch zijn we niet. Met positieve journalistiek willen we tonen dat ook in de ruïnes leven is. In november was ik op reportage in Damascus en Aleppo, in Syrië. Als we als christenen echt geloven dat Christus verrezen is, dan moet je dat ook een beetje laten zien.

Ik schrijf nooit dat het vroeger beter was. Maar toch. Dat we de religieuze vraag niet meer stellen, wordt als normaal beschouwd. Dat is een verarming van het maatschappelijke debat. Patrice Favre