200 jaar missionarissen oblaten van Maria

De missionarissen oblaten van Maria, ook in ons land al generaties lang in de predicatie en volksmissie, vieren dit jaar hun 200ste verjaardag.
05/12/2020 - 00:00

De Congregatie van de Missionarissen Oblaten van Maria viert dit jaar de tweehonderdste verjaardag van zijn stichting. De congregatie werd in het zuiden van Frankrijk opgericht door Eugene de Mazenod en vier medestanders, met het oog op de verkondiging van het evangelie aan de armen.

Nadagen van de Franse Revolutie

De ontstaansperiode is van uitzonderlijk belang, omdat de oprichting gebeurde kort nadat de Franse revolutie de katholieke Kerk een zware slag had toegebracht. De Mazenod spreekt in zijn geschriften voortdurend over de uiterst betreurenswaardige staat van de kerk. Wij zullen het evangelie verkondigen aan de jongeren, de gevangenen en aan de arme bevolking op het platteland. Met de oprichting van de congregatie hoopte de stichter bij te dragen tot de heropstanding van de Franse katholieke Kerk.

Missie naar Azië

Dat hij een duidelijk toekomstplan had blijkt bovendien uit zijn voornemen om met zijn congregatie ook in Azië actief te zijn, zelfs al vertegenwoordigen christenen daar slechts een kleine minderheid. De Mazenod maakt in brieven en geschriften zijn voornemen bekend om hindoes en moslims te gaan helpen met het onderwijs en de gezondheidszorg. De congregatie is ook vandaag nog steeds sterk in dit continent aanwezig en beleeft er een sterke bloei.

Opmerkelijk is dat de stichter in die tijd al spreekt over steun voor de rechten van mensen die behoren tot achtergestelde stammen en waarvan de aanspraken op grond worden miskend. Wij zullen hen steunen en wij zullen ervoor zorgen dat hun levensstijl en hun waardigheid wordt erkend.

Verkondigers van de goddelijke barmhartigheid

De Missionarissen Oblaten van Maria zijn vandaag een van de belangrijkste religieuze congregaties wereldwijd. De congregatie is in alle continenten actief, met bijzondere aandacht voor de parochiepastoraal, onderwijs en gezondheidszorg. Met 4.000 priesters en broeders is het een van de grootste orden of congregaties.

De huidige algemene overste Louis Lougan beklemtoont: Onze paters en broeders proberen overal ter wereld armen nabij te zijn en te kijken wat hun noden zijn. Wij proberen daar op in te spelen en zorgen ervoor dat de armen een waardiger leven kunnen leiden. Onze stichter Eugene de Mazenod was een apostel van de barmhartigheid, naar het voorbeeld van de onvoorwaardelijke liefde van Christus tot aan het kruis. Vanuit dat charisma willen wij onze priesters en broeders dienen en de mensen nabij zijn. Liefde en warmte staan voorop. Zo kunnen wij bedienaars worden van de goddelijke barmhartigheid.

Oblaten in ons land

Het provincialaat van de missionarissen oblaten van Maria van de Belgiisch-Nederlandse provincie van de congregatie is gevestigd in de Rooikapelstraat 20 in 3052 Blanden, T 016 256607 en E provomi@skynet.be. Bekijk de website van de congregatie wereldwijd.

Bron: Vidimus Dominum