50 % van de Belgen noemt zich katholiek

Godsdienstsocioloog Wim Vandewiele (KU Leuven) maakte een schatting van het aantal Belgen die zich bekennen tot het katholicisme.
04/07/2023 - 16:00

Godsdienstsocioloog Wim Vandewiele (KU Leuven) maakte een schatting van het aantal Belgen die zich bekennen tot het katholicisme. Op basis van internationale studies concludeert hij dat anno 2022 50,02 % van de geregistreerde inwoners in België zich rekent tot het rooms-katholicisme.

8,9 % gaat minstens één maal per maand naar de kerk.

In België is geen exact cijfermateriaal beschikbaar van het aantal geregistreerde inwoners die zich bekennen tot het (rooms-)katholicisme. Voor de cijfers combineerde prof. dr. Wim Vandewiele (KU Leuven) gegevens uit twee recente representatieve studies: de European Social Survey Round 10 (2022) en het PEW rapport ‘Being Christian in Western Europe’ (PEW, 2018: 7). Die maken een ruwe schatting mogelijk van het aantal Belgen dat zich anno 2022 tot een christelijke denominatie bekent en aangeeft al dan niet (minstens) maandelijks naar de kerk te gaan.

Op basis van de studies concludeert Vandewiele dat 6.487.044 Belgen zich tot het christendom rekent, waarvan 1.118.400 praktiserende en 5.328.644 niet-praktiserende christenen zijn. Als die aantallen worden uitgezet naar de verschillende christelijke stromingen, behoren 1.034.799 geregistreerde inwoners in België binnen de groep praktiserende christenen tot het katholicisme. Met andere woorden: 8,93% van alle Belgen woont minstens maandelijks een rooms-katholieke eredienst bij. Binnen de groep van de christenen die minder dan maandelijks praktiseren geven 4.760.078 inwoners, of 41,09 % van de Belgische bevolking, aan rooms-katholiek te zijn. Zij gaan dus niet maandelijks naar de mis, maar beschouwen zichzelf wel als katholiek. Ze hangen het geloof of de waarden (deels) aan en nemen af en toe deel aan bepaalde religieuze activiteiten (bv. keuze voor doopsel of kerkelijk huwelijk).

Ter vergelijking: in 2018 bekenden 52 % van de Belgen (Vandewiele, 2018) en in 2012 58 % van de Belgen zich tot het rooms-katholicisme (Europese Commissie, 2012: 98-99).