Begraafcultuur is immaterieel cultureel erfgoed

De Duitse katholieke en protestantse kerken zetten zich samen in voor de erkenning van de christelijke begraafcultuur.
04/09/2021 - 10:00
Campagnebeeld
Campagnebeeld ©Manuela Reichardt

Eerder van de week werd op het kerkhof Stahnsdorf in Brandenburg een nieuwe, gemeenschappelijke brochure van de Duitse katholieke en protestantse kerken over de begraafcultuur in Duitsland voorgesteld. Stahnsdorf is een van de bekendste en belangrijkste begraafplaatsen van Duitsland. De brochure verschijnt onder de titel: Christelijke begraafplaatsen - De begraafplaatscultuur is immaterieel cultureel erfgoed. De publicatie moet de vraag voor een erkenning van de begraafcultuur als immaterieel cultureel erfgoed kracht bijzetten.

De brochure benadrukt vooral dat de Duitse begraafplaatscultuur deel uitmaakt van het immateriële culturele erfgoed en gecultiveerd verdient te worden. Zij staat stil bij de sociale, historische en artistieke facetten van begraafplaatsen, evenals hun belang op maatschappelijk en cultureel vlak. Die begraafplaatscultuur omvat ook begrafenispraktijken, rouw- en herdenkingsrituelen en alle handmatige activiteiten die ermee verbonden zijn.

De voorzitter van de Duitse Bisschoppenconferentie (DBK) Georg Bätzing looft begraafplaatsen nog uitdrukkelijk als plaatsen van hoop en geloof in een leven na de dood. Om de begraafplaatscultuur nog meer bekendheid te geven hebben de kerken nog een website en een reizende tentoonstelling ontwikkeld.

Bron: DBK