Bisdom Brugge heeft een nieuwe herder

Oost-Vlaming Lode Aerts (57) is vanmiddag in de Brugse Sint-Salvatorskathedraal gewijd tot 27ste bisschop van Brugge.
05/12/2016 - 09:29
Bisschop Lode Aerts
Bisschop Lode Aerts ©Kerknet

Lode Aerts, priester en kanunnik van het bisdom Gent, is vanmiddag in de Brugse Sint-Salvatorkathedraal door kardinaal Jozef De Kesel tot bisschop van Brugge gewijd. Dat gebeurde tijdens een pontificale eucharistieviering in aanwezigheid van (aarts)bisschoppen uit binnen- en buitenland, vertegenwoordigers van de andere christelijke Kerken en tal van prominenten uit de politieke en culturele wereld. Omwille van de restauratiewerken in de kathedraal was het aantal zitplaatsen noodgedwongen tot 700 beperkt. Daarom werd de eucharistieviering ook voor 550 extra volgers op een groot scherm vertoond in een zaal van Oud Sint-Jan.

27ste bisschop van Brugge

Lode Aerts, die een sterke theologische opleiding (hij studeerde onder meer in Rome en Duitsland) genoot en veel pastorale ervaring heeft vooral bij jongeren, komt terecht in een van oudsher katholiek bisdom, met een rijke geschiedenis en historisch een van de vruchtbaarste qua roepingen. Met 350 parochies en 700 priesters is het ook een van de grootste bisdommen van ons land. In april 2010 werd het bisdom geschokt door de publieke bekentenis van jarenlange seksueel misbruik van een minderjarig familielied van toenmaliig bisschop Roger Vangheluwe, die meteen zijn ontslag aanbood. Bisschop Jozef De Kesel, sinds eind vorig jaar aartsbisschop van Mechelen-Brussel en onlangs tot kardinaal gecreëerd, kreeg de ondankbare opdracht het West-Vlaamse bisdom opnieuw op het juiste spoor te zetten.

Bisschop met rijke bestuurservaring

De 57-jarige Lode Aerts werd op 2 oktober 1959 geboren in Geraardsbergen en studeerde aan het college in Eeklo. Na studies filosofie en theologie werd hij in 1984 tot priester gewijd. In 1988 behaalde hij een doctoraat Bijbelwetenschappen aan de Gregoriaanse Universiteit in Rome. Van 1988 tot 2002 doceerde hij eerst filosofie en daarna dogmatische theologie aan het seminarie in Gent en van 1992 tot 2002 was hij ook geestelijk directeur van het Grootseminarie van Gent.

De Kerk is niet zozeer een individuele beleving maar een groep mensen die samenwerkt aan een project. Lode Aerts.

In 1992 werd hij bisschoppelijk vicaris van het bisdom Gent. In augustus van dit jaar werd hij door bisschop Luc Van Looy tot deken van Gent aangesteld. Aerts heeft ook verschillende publicaties op zijn naam staan.

‘De Kerk is geen eenmanszaak’

De nieuwe bisschop kondigde kort na zijn aanstelling door paus Franciscus op 5 oktober aan dat hij als bisschop in teamverband wil blijven samenwerken. Hij hoopt terug te kunnen vallen op zijn ervaring als vicaris voor jeugdpastoraal en nadien voor vorming. Hij wil zich inzetten voor vitale geloofsgemeenschappen en meer mogelijkheden creëren om van het Evangelie op een gastvrije, niet-opdringerige maar zonder gêne manier te getuigen. Christenen hoeven zich niet te schamen. Geloof is het beste wat me ooit is overkomen.