Duitsland: gedoopten almaar minder vaak kerkelijk begraven

Seculiere uitvaartaanbieders zijn almaar professioneler, terwijl het parochies te vaak aan personeel en tijd ontbreekt voor een verzorgde uitvaart.
23/01/2022 - 10:10
Kerkhof Laken.
Kerkhof Laken. ©Halewijn

In Duitsland worden almaar minder katholieken begraven met een uitvaartplechtigheid in een parochiekerk. Dat blijkt uit een onderzoek van Kirche+Leben in vijf katholieke bisdommen in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Voor 2020 was het aandeel in het aartsbisdom Keulen 32 procent (2018: 27 procent), in het bisdom Essen 35 procent (2018: 30 procent), in het deel van het bisdom Münster dat in Noordrijn-Westfalen ligt 22,8 procent (2011: 14,4 procent), en in het deel dat tot Nedersaksen behoort op 20 procent. De cijfers voor de bisdommen Aken en Paderborn ontbreken, omdat in deze bisdommen alleen het aantal begrafenissen wordt geregistreerd, maar niet het aantal katholieke overledenen.

Personeelstekort

De Duitse liturgist Andreas Odenthal schrijft de daling ook toe aan het gebrek aan priesters en kerkelijk personeel, waardoor begrafenissen minder zorgvuldig kunnen worden voorbereid en uitgevoerd. Dat zorgt op zijn beurt voor een sterkere daling van het aantal uitvaarten. Het neemt volgens hem niet weg dat mensen op zoek blijven naar authentieke rituelen, waardoor rouwenden ook sterker betrokken worden bij begrafenissen en die ook individueel mee willen vormgeven. Maar dat komt soms in conflict met de rituele vereisten  die de katholieke Kerk oplegt. Mensen willen nog altijd iets 'doen' voor de overledene. Maar de Kerk moet toch wat flexibeler worden, zonder echter haar oorspronkelijke essentie op te geven.

Bron: Katholisch.de