Eerste vrouwelijke bisschop in Wales

Joanna Penberthy is sinds zaterdag de eerste vrouwelijke bisschop van de anglicaanse Kerk van Wales.
24/01/2017 - 10:00
Joanna Penberthy, de eerste vrouwelijke bisschop van de Church in Wales
Joanna Penberthy, de eerste vrouwelijke bisschop van de Church in Wales ©Church in Wales

In de kathedraal van Cardiff werd afgelopen zaterdag voor het eerst een vrouw tot bisschop van de anglicaanse Church in Wales gewijd. De eer ging naar Joanna Penberthy, die samen met vijf anderen in de Llandaffkathedraal van Cardiff door aartsbisschop Barry Morgan tot bisschop werd gewijd.

De anglicaanse Kerk van Wales stemde in 2013, na een verhit debat, ermee in vrouwen tot bisschop te wijden. Ook de anglicaanse Kerk van Engeland kent sinds kort de wijding van vrouwelijke bisschoppen. Britse media gokken erop dat er straks voor het eerst in de geschiedenis van de anglicaanse Kerk een vrouwelijke bisschop komt in Londen, als opvolger van Richard Chartres. Hij heeft aangekondigd dat hij op 28 februari 2017 ontslag neemt.

Bron: Radio Vaticana (Duitstalig)