Eritrea arresteert ook kinderen

Eritrea arresteerde opnieuw tientallen christenen, onder meer kinderen; ze worden in ondergrondse tunnels gevangen gehouden, meldt Open Doors.
24/08/2019 - 11:00

Eritrese agenten hebben eind juni een 70-tal christenen, onder meer 35 vrouwen en 10 kinderen van de Faith Mission Church of Christ in Keren gearresteerd. Het was de enige kerk in Keren die nog open was. Ook de school van de kerkgemeenschap werd gesloten. Volgens Open Doors worden de arrestanten, kinderen incluis, in het gevangeniscomplex Ashufera vastgehouden. Ook werden zes christenen in Keren gedwongen om hun geloof af te zweren. Ze werden door agenten naar een soort rechtbank in een militair commandocentrum gebracht, waar een rechter hen instrueerde om hun geloof af te zweren Maar dat weigerden zij. De rechter was verbolgen over deze reactie en dreigde met vervolgstappen. Door al deze spanningen zijn meerdere christenen in Keren ondergedoken.

Met de recente golf van arrestaties van christenen en de recente sluiting van kerkelijke gezondheidscentra doet Eritrea plaats 7 van de Ranglijst Christenvervolging alle eer aan.

Klaas Muurling van Open Doors Nederland: De gevangenis van Ashufera ligt 25 km buiten Keren. Zij bestaat uit ondergrondse tunnels en ligt ver buiten de bewoonde wereld. Bezoekers moeten minstens 30 minuten lopen om er te komen. Als er ruimte nodig is voor nieuwe gevangenen, moeten de gevangenen nieuwe tunnels graven. Op zondag 18 augustus werden ook nog eens tachtig christenen gearresteerd in Godayef, een wijk in Asmara, vlakbij het vliegveld. Ze worden vastgehouden in een politiebureau. Het is niet duidelijk of er ook kinderen bij zijn. In mei werden ruim 140 christenen gearresteerd. Het is onduidelijk hoeveel christenen gevangen zitten in gevangenissen, zeecontainers, ondergrondse kerkers en tunnels.

Bron: Open Doors