Franse priester heeft eigen kerk bestolen

Een priester die negen jaar actief was in een parochie in het Zuid-Franse Arles heeft er wellicht tientallen voorwerpen gestolen.
17/01/2018 - 12:21

De Franse politie ervan uit dat ze de dader heeft gevonden van een diefstal van sacrale voorwerpen in een parochiekerk in Arles. Vorige week werd de voormalige parochiepriester Stéphane Cabanac, die momenteel pastoor is in Aix-en-Provence, aangehouden. Intussen is een onderzoek gestart omdat hij vermoedelijk tientallen sacrale voorwerpen uit de parochiekerk vanSaint-Trophime in Arles heeft gestolen. In afwachting van de resultaten van het onderzoek werd de priester door zijn bisschop geschorst.

Volgens burgemeester Hervé Schiavetti zijn er in totaal bijna 200 objecten, onder meer oude en heel kostbare liturgische gewaden, uit de kerk ontvreemd. Sinds 1905 is de Franse staat niet alleen eigenaar van de gebouwen, maar net zo goed van de meubels en de rest van de inboedel. De kerk is slechts beheerder.

Tijdens een inventarisatie in juni werd de diefstal vastgesteld. Daarna volgde een klacht tegen onbekenden. Uiteindelijk werd de priester, die negen jaar in de parochie van Arles actief was, als de vermoedelijke dader geïdentificeerd, al zijn de gestolen voorwerpen nog niet teruggevonden.

Bron: La Croix/KNA