Gideons: Bijbel is geen extremistische publicatie

De Russische douane nam een bijbelzending in beslag die werd ingevoerd zonder speciale vergunning. De Gideons eisen de bijbels terug.
05/12/2020 - 00:00
De Bijbel
De Bijbel ©Gideons

Een rechtbank nabij St. Petersburg in Rusland buigt zich op 16 november over de vraag of de Bijbel een extremistische publicatie is. De aanleiding van het proces is een zending bijbels van de Gideons die door de Russische douane in beslag werd genomen. Die inbeslagname gebeurde omdat de Gideons vooraf geen aanvraag hadden ingediend voor de import van uitgaven met extremistische inhoud.

De Gideons, een interkerkelijke organisatie die leeft van giften, wijst de aanklacht af. Hun advocaat vestigt er de aandacht op dat zowel de Koran als de Bijbel door de wetswijziging van vorig jaar niet als een extremistische publicatie mogen beschouwd worden.

Gideons International verdeelt jaarlijks meer dan 80 miljoen exemplaren van de Bijbel in scholen, ziekenhuizen, legerkazernes en vooral in hotels. De Belgische Gideons verdelen een Bijbelbox, een kistje met Nieuwe Testamenten in dertig verschillende talen. Die zijn vooral bestemd voor kerken met de grootste buitenlandse gemeenschap.

Bron: Belgische Gideons/Radio Vaticana (Duitstalig)