Interreligieuze dialoog over stilte, inkeer en contemplatie

Hoe kunnen we contemplatie vandaag verstaan? Geeft het antwoord op actuele zinvragen? Parcum bracht 3 sprekers uit diverse tradities bijeen.
05/12/2017 - 12:05

De dialoogmiddag In stilte geborgen op 3-12-2017 sloot mooi aan bij de tentoonstelling die nu loopt in Parcum: Van de wereld: beelden van beslotenheid en bevrijding. Sprekers waren:

  • Thomas Quartier is monnik van de Sint-Willibrordsabdij in Doetinchem (NL) en hoogleraar Monastieke en Liturgische Spiritualiteit aan de KU Leuven.
  • Ilse Kerremans is een van de eerste vrouwelijke chirurgen in ons land en lekenkarmelietes.
  • Harjinder Singh is afkomstig uit Roermond (NL) en trok in 1996 naar India waar hij als sikh geïnitieerd werd. In Amritsar en Panjab verdiepte hij zich in de spirituele traditie en de cultuur van het sikhisme.

Enkele kerngedachten onder de foto.

Van links: Thomas Quartier, Ilse Kerremans, Harjinder Singh
Van links: Thomas Quartier, Ilse Kerremans, Harjinder Singh ©Julie Aerts, Parcum

Contemplatief leven rond de liturgie bij de benedictijnen

Thomas QuartierVoor benedictijnen is contemplatie sterk liturgisch bepaald. Zeven keer per dag zingen ze Gods lof,  dat wil zeggen: je gaat “voor het aanschijn van de Godheid en zijn engelen” staan, zoals Sint-Benedictus het zegt (RB 19,6). Daarvoor zijn tijd en ruimte nodig. Een contemplatief leven cirkelt rond liturgische momenten en plekken.

Mensen van nu voelen de waarde van contemplatieve plekken waar ze zich naar binnen kunnen keren en bij de kern van hun bestaan kunnen komen.

Persoonlijke godsrelatie bij de karmelieten

Ilse Kerremans koos als titel voor haar bijdrage een citaat van Edith Stein:

Waar ook mijn levensweg mij brengt, Gij zijt bij mij. Niets kan mij ooit van uw liefde scheiden.

Ilse KerremansDe tekst getuigt van een diep vertrouwen op God, een vertrouwen gebaseerd op een persoonlijke relatie met Hem. Die persoonlijke relatie is door en door karmelitaans, maar uiteraard niet uitsluitend karmelitaans. Als het fundament om dit alles te kunnen leven, hebben we het inwendige gebed. Teresa van Ávila zegt daarover: ‘Naar ik meen, is inwendig gebed niets anders dan omgaan met een vriend: je weet je door hem bemind, je bent vaak met hem alleen.’ Inwendig bidden is geen methode die men moet leren.

Inwendig bidden is van binnenuit een gelovige mens zijn.

God bestaat in alles

Harjinder Singh vertelde vanuit de sikhspiritualiteit over zijn contemplatieve praktijk:

Bij elke ademtocht, denk aan God.

 

Uit de dialoog bleek de verbindende rol van contemplatie over levensbeschouwelijke grenzen heen.

Meer weten

Bron: Julie Aerts, Parcum