Joodse organisaties klagen antisemitisme kandidaat-zalige aan

Volgens rabbijn David Rosen maakte de Poolse kardinaal August Hlond geen geheim van zijn afkeer voor joden en het jodendom.
08/07/2018 - 15:46

Joodse organisaties, maar ook het katholieke weekblad Tygodnik Powszechny beschuldigen de Poolse kardinaal August Hlond van antisemitisme. De kerkleider schreef onder meer: Het is een feit dat de Joden strijden tegen de katholieke Kerk, volharden in het vrije denken en de voorhoede zijn van goddeloosheid, bolsjewisme en subversie.

Recent nog, in mei, ondertekende paus Franciscus een decreet met de erkenning van de heroïsche deugden van de kardinaal. Twee vooraanstaande Joodse organisaties, onder meer het Amerikaans Joods Congres (AJC), hopen dat de paus nooit groen licht zal geven voor deze zaligverklaring. Zij verwijzen naar emeritus paus Benedictus XVI die eerder al besliste om de zaligverklaring van pater Leo Dehon, de stichter van de Priestercongregatie van het Heilig Hart van Jezus, uit te stellen en een onderzoek in te stellen naar zijn zogenaamde antisemitische uitlatingen. Kardinaal Hlond zou opgeroepen hebben om geen zaken te doen met joodse handelaars. Maar hij sprak zich ook uit tegen fysiek geweld tegen Joden en hun bezittingen. Zo schreef hij in zijnvastenbrief in 1936: Het is niet toegestaan ​Joden aan te vallen, te slaan, te verwonden of te belasteren. Hij erkende ook dat er veel moreel hoogstaande, nobele en respectabele Joden zijn, die moeten gerespecteerd en geliefd worden als personen en als buren. Hij waarschuwde zijn gelovigen ook dat antisemitisme onverenigbaar is met de katholieke ethiek.

De Poolse salesiaan August Hlond werd in 1926 aartsbisschop van Poznań-Gniezno en primaat van Polen. Een jaar later werd hij tot kardinaal gecreëerd. In 1939 vluchtte hij voor de nazi's naar Rome. Daar werd hij in 1944 door de Gestapo gearresteerd. Na de oorlog werd hij aartsbisschop van Warschau-Gniezo en vertrouwde hij Polen toe aan de bescherming van de Zwarte Madonna van Czestochowa.

Al van bij de start van het proces voor zijn zaligverklaring werd de kardinaal beschuldigd van stemmingmakerij tegen Joden en Duitse Sileziërs. Rabbijn David Rosen van het AJC is verontwaardigd omdat Hlond de moorden van tenminste 40 Joden in Polen in 1946 nooit heeft veroordeeld. Een zalig- en later mogelijk een heiligverklaring zou beschouwd worden als een goedkeuring van de uiterst negatieve benadering van kardinaal Hlond ten opzichte van de Joodse gemeenschap. Ook het Simon Wiesenthal Centrum maakt zich zorgen over een mogelijke heiligverklaring. Die zou volgens het centrum ook het in vele Poolse kringen nog steeds bestaande latente antisemitisme kunnen aanmoedigen.

Bron: New York Post/Reuter