Kardinaal Maradiaga: 'Dictators krijgen geen vrolijk einde'

Volgens de Hondurese kardinaal Rodríguez Maradiaga heeft het bewind in Nicaragua een nieuwe, kwalijke stap gezet in de vervolging van tegenstanders.
15/02/2023 - 12:03
Daniel Ortega: Van volksheld tot ordinaire dictator
Daniel Ortega: Van volksheld tot ordinaire dictator ©Amnesty International

De Hondurese kardinaal Óscar Rodríguez Maradiaga, emeritus aartsbisschop van Tegucigalpa en voorzitter van de adviesraad van kardinalen die paus Franciscus adviseren in zijn hervorming van de Romeinse curie, verklaarde afgelopen zondag in zijn homilie dat de sandinistische dictatuur in Nicaragua een nieuwe stap heeft gezet in de vervolging van haar tegenstanders. Bij de poging om de vrijheid, waarheid en gerechtigheid te onderdrukken, wordt nu iedereen die anders denkt dan de dictatuur ook nog eens van zijn nationaliteit beroofd. Laten we bidden voor onze vervolgde zusterkerk in ons buurland. In Nicaragua herhaalt zich wat zich heeft afgespeeld in de eerste eeuwen van het christendom: mensen worden er vervolgd omwille van hun geloof!

Kardinaal Rodríguez Maradiaga betreurt dat rechters zich schuldig maken aan het plegen van onrecht. Ze veroordeelden bisschop Ronaldo Álvarez Lagos van Matagalpa tot 26 jaar gevangenisstraf omdat hij de waarheid durfde te vertellen. Volgens de Hondurese kerkleider doet de dictatuur in Nicaragua er beter aan lering te trekken uit de geschiedenis in de plaats van de vervolging nog te verscherpen. Onrechtvaardigheid zal de gerechtigheid niet verslagen. De geschiedenis leert dat het nooit goed eindigt voor dictators.

Bron: Religion Digital