Kardinaal Meisner steunde katholieke kerk in het Oostblok

Kardinaal Joachim Meisner, de voormalige aartsbisschop van Keulen, steunde decennialang illegaal de katholieke kerk in Oost-Europa.
01/07/2020 - 10:25
Kardinaal Joachim Meisner (1933-2017)
Kardinaal Joachim Meisner (1933-2017) ©Aartsbisdom Keulen

In Duitsland is een opmerkelijke biografie gepubliceerd over kardinaal Joachim Meisner, de voormalige aartsbisschop van Keulen die 3 jaar geleden overleed. Het 272 pagina’s tellende boek vol levensherinneringen is het resultaat van de vele gesprekken van de kardinaal met de journalist Beul Bosbach in de maanden voor zijn dood. Voor de periode dat hij aartsbisschop was van Keulen, en waarin hij soms ook felle kritiek kreeg omwille van zijn vaak oerconservatieve standpunten, is weinig aandacht.

De biografie brengt een onthullende kijk op de periode dat de prominente Duitse kerkleider vóór de val van de Muur priester was in de toenmalige DDR, hulpbisschop in Erfurt en bisschop van een verdeeld Berlijn. Meisner vertelt ook hoe er regelmatig in het geheim groepjes van twee priesters uit Oostbloklanden bij hem op bezoek kwamen om in het geheim tot priester gewijd te worden. Volgens zijn eigen schatting werden er zo meer dan 60 priesters illegaal gewijd.

Kardinaal Meisner getuigt in het boek over zijn intense contacten met de onderdrukte katholieke Kerk in Tsjechoslowakije en zijn praktische hulp aan de ondergrondse kerk in verschillende Oostbloklanden, onder meer door stiekem kopieerapparaten te laten bezorgen. Dat de publicatie drie jaar op zich liet wachten, is gevolg van het feit dat Bosbach zorgvuldig te werk ging en onder meer advies inwon van experts en metgezellen om hier en daar correcties aan te brengen.

Bron: Domradio