Koning Charles III wordt 'Defender of the Faith'

Koning Charles III krijgt ook de eretitels van de Britse koningin, maar welllicht wordt de inhoud van de titel Defensor fidei geactualiseerd.
12/09/2022 - 16:04
Prins Charles met de Queen Mum
Prins Charles met de Queen Mum ©princeofwales.gov.uk

Al sinds de 16 eeuw is het Engelse staatshoofd ook het hoofd van de anglicaanse Kerk. Die eretitel gaat terug tot de Reformatie en het conflict van koning Hendrik VIII met Rome. De toenmalige paus Leo X verleende hem aanvankelijk in oktober 1521 de titel van 'Verdediger van het Geloof' (Defensor fidei). Dat was een teken van de waardering van de paus omdat Hendrik zowel de paus als de katholieke doctrine had verdedigd tegen Maarten Luther. Ook na de breuk met Rome bleef hij de titel behouden.

In 1701 werd de Act of Settlement goedgekeurd, waarmee katholieken werden uitgesloten van troonsopvolging. Sindsdien is de anglicaanse Kerk officieel staatskerk, terwijl Britse katholieken decennialang werden vervolgd. Rowan Williams, de toenmalige aartsbisschop van Canterbury, engageerde zich in 2014 voor een versoepeling van de banden tussen de anglicaanse Kerk en de staat. Zo moeten de besluiten van de Church of England niet langer door het parlement bekrachtigd worden.

Defender of the Faith

De wissel op de troon wordt wellicht aangegrepen om de historische rol van het staatshoofd te actualiseren, ook al blijft de oude eretitel behouden. Prins Charles vertelde in februari 2015 in een gesprek met The Sunday Hour op BBC Radio 2 dat hij als Britse koning de eretitel Defender of the Faith graag interpreteert als Defender of Faith, verdediger is van het geloof en de levensovertuiging van alle Britten en hun vrijheid van eredienst.

Charles voegde ter verduidelijking nog eraan toe dat het niet de bedoeling kan zijn om als staatshoofd het anglicanisme te verdedigen door andere religies uit te sluiten. Hij kondigde toen aan dat hij als staatshoofd ervoor wil zorgen dat alle mensen hun geloof of levensovertuiging in alle vrijheid kunnen beoefenen.

Bron: princeofwales.gov.uk