Oecumenische onderscheiding voor Bose

De monastieke gemeenschap van Bose is onderscheiden met een prestigieuze Duitse prijs voor haar voortrekkersrol in de oecumene.
11/11/2016 - 12:52
Enzo Bianchi
Enzo Bianchi ©Philippe Keulemans

De monastieke gemeenschap van Bose in Noord-Italië is in Beieren onderscheiden met de Abt Emmanuel Heufelderprijs, een prestigieuze oecumenische onderscheiding in de Duitstalige wereld. Bij de overhandiging werd hulde gebracht aan de pioniersrol van de gemeenschap en haar stichter Enzo Bianchi. De in 1943 geboren Bianchi stichttte in 1965, volop in de geest van het Tweede Vaticaanse Concilie, een gemeenschap die zich engageerde in de oecuumennische dialooog.Sinds die oprichting leverde de gemeenschap een belangrijke bijdrage tot de toenadering tussen de Kerken van Oost en West, aldus de jury.

De onderscheiding is genoemd naar abt Emmanuel Heufelder die aan de benedictijnerabdij in Niederaltaich (Beieren, Duitsland) een oecumenische roeping gaf. Door het naast elkaar bestaan van de kerkelijke tradities van de Romeinse en Byzantijnse ritus is die abdij te vergelijken met het oecumenische project in de abdij van Chevetogne.

De gemeenschap van Bose bestaat momenteel uit 85 mannen en vrouwen, onder meer ook orthodoxe en protestantse christenen. Vanuit Bose zijn intussen gelijkaardige gemeenschappen gesticht in Jeruzalem, Ostuni, Assisi, San Gimignano en Civitella San Paolo.

Bron: Kathpress.at