Oudste kerk van Japan wordt werelderfgoed

De Ourakerk van Nagasaki staat symbool voor de vervolging van christenen en werd gebouwd in 1863.
06/08/2016 - 11:14

De regering van Japankondigt aan dat ze oudste kerk van het land tegen 2018 als werelderfgoed wil laten erkennen. Momenteel worden alle voorbereidingen getroffen om de documentatie te verzamelen en een erkenningaanvraag bij Unesco in te dienen.

De Ourakerk van Nagasaki staat symbool voor de vervolging van christenen.

Het gebouw werd in 1863 door de Franse priesters Louis Furet en Bernard Petitjean in Nagasaki in gotische stijl opgetrokken. De kerk is toegewijd aan 26 martelaren, onder wie 9 Europese priesters en 17 katholieken uit Japan die hier in 1597 werden gekruisigd. Japan wil ook de historische gebouwen rondom als erfgoed laten erkennen.

De kerk en nabijgelegen gebouwen liggen in de prefectuur Kumamoto, in het Edo-tijdperk (1603-1868) een centrum van de vervolging van christenen.

Ondanks de strenge vervolging bestonden er ondergrondse christelijke gemeenschappen die ook daarna ondanks de vervolging bleven bestaan. In Japan wonen naar schatting een miljoen christenen, een procent van de bevolking van Japan.

Bron: Kathpress.at