Patriarchaat van Moskou herschikt

De Heilige Synode van de ROC heeft enkele opmerkelijke ingrepen gedaan.
15/10/2023 - 10:00
Patriarch Kirill, tijdens de goddelijke liturgie in de kathedraal van Moskou
Patriarch Kirill, tijdens de goddelijke liturgie in de kathedraal van Moskou ©ROC

Het patriarchaat van Moskou heeft voor de tweede keer sinds de Russische invasie in Oekraïne een opvallende herschikking doorgevoerd. In juni 2022 werd eerder al metropoliet Hilarion, sinds 2009 voorzitter van de Afdeling Externe Kerkelijke Relaties van het Patriarchaat van Moskou, benoemd tot nieuwe metropoliet van het eparchaat van Boedapest en heel Hongarije. Als nummer twee van het patriarchaat van Moskou werd hij vervangen door Antony Sevryuk.

Met de ingreep van deze week wordt de biechtvader van Vladimir Poetin bisschop op de krim en wordt een andere bisschop afgezet wegens zijn nauwe banden met de in ongenade gevallen en vermoorde militieleider Prigozhin. De Heilige Synode van het Patriarchaat van Moskou kwam van de week bijeen in het Danilov-klooster in Moskou. Tijdens het overleg werd metropoliet Lazar (86) van Simferopol en de Krim door de Heilige Synode bedankt voor de bewezen diensten. Achter zijn opvolging moet niets gezocht worden, omdat hij zijn emeritaat heeft bereikt en logischerwijze moest vervangen worden. Opvallend is dat hij wordt opgevolgd door metropoliet Tichon van Pskov en Porkhov, die tegelijkertijd werd ontheven uit het bestuur van de metropool Pskov. Die laatste raakte bekend als de biechtvader en vertrouweling van de Russische president Vladimir Poetin. Om die reden werd hij door Oekraïne samen met patriarch Kirill op de sanctielijst geplaatst. Metropoliet Tichon Sjevkunov heeft nooit eerder op de Krim of in Oekraïne gewerkt. Hij was er wel al een keer te gast… toen hij in maart 2023 met Poetin naar de Krim reisde ter ere van de negende verjaardag van de annexatie van de Krim. Volgens orthodoxe waarnemers wil het patriarchaat van Moskou met zijn aanstelling de banden tussen de orthodoxe hiërarchie op de Krim en in Moskou aanhalen.

De tweede ingreep is het verdwijnen van metropoliet Leonid van Klin, die niet langer patriarchale exarch van Afrika is. Hij blijft wel tijdelijk beheerder van het bisdom Jerevan-Armenië. Metropoliet Leonid is in eigen land vooral bekend door zijn Telegramkanaal, waar hij extreem actief is. Maar hij stond ook bekend omwille van zijn nauwe connecties met Prigozhin en de Wagnermilitie. Metropoliet Leonid was, net als generaal Surovikin, geheim erelid van die militie.

De Wereldraad van Kerken maakte vrijdag bekend dat een poging van het grootste oecumenische overlegorgaan om vertegenwoordigers van de twee Oekraïens-Orthodoxe kerken samen rond de tafel te brengen mislukt is. Er werd al een tijdje discreet overlegd met de Orthodoxe Kerk van Oekraïne onder leiding van Metropoliet Epifanij, en de Oekraïens-Orthodoxe Kerk verbonden met het Patriarchaat van Moskou. Volgens het communiqué van de wereldraad zijn er ‘praktische en politieke obstakels die de deelname van de Oekraïens-Orthodoxe Kerk (UOC) onmogelijk maken’. Het overlegorgaan blijft hopen om vertegenwoordigers van beide kerken later alsnog met elkaar in gesprek te laten gaan.

Bron: WCC/Fox News/SIR