Paus doopt enkele volwassenen in de paasnacht

Paus Franciscus is voor duizenden gelovigen voorgegaan in de paaswake in de Sint-Pietersbasiliek in Rome en heeft er enkele catechumenen gedoopt.
29/03/2016 - 12:09

Paus Franciscus ging zaterdagavond in aanwezigheid van naar schatting een 10.000-tal gelovigen voor in de paaswake in de Sint-Pietersbasiliek in Rome. In de wake werden ook dit jaar een dozijn volwassenen tussen 22 en 60 gedoopt. Het opmerkelijkste was de doop van de 60-jarige diplomaat Yong-Joon Lee, de Koreaanse ambassadeur in Italië, en zijn echtgenote Hee Kim (55). Daarnaast werden ook vier vrouwen en twee mannen uit Albanië,  een man uit India en een vrouw uit Kameroen, China en Italië gedoopt. Bij de start van de wake werd het paasvuur gewijd, waarmee de nieuwe paaskaars werd aangestoken.

Franciscus benadrukte in zijn homilie dat de wereld van vandaag zo’n grote nood heeft aan hoop. Christenen zijn met Pasen geroepen om de hoop opnieuw tot leven te wekken in de harten van wie gebukt gaat onder verdriet. In zijn commentaar op het paasevangelie van Lucas zei hij dat er vandaag vele mensen net als Petrus en de vrouwen verdrietig en hopeloos zijn. Die hoop, zo zei de paus, is geen goedkoop optimisme of een psychologische houding, maar een geschenk van God waarbij wij niet langer kunnen leven alsof de Heer niet was opgestaan. Door die hoop kunnen wij het kwaad niet met een toverstaf elimineren. Maar de hoop geeft ons wel de zekerheid dat wij steeds bemind worden vergiffenis krijgen van Christus.

Zondagmorgen leidt paus Franciscus nog de paasmis op het Sint-Pietersplein in Rome. Omstreeks de middag volgt dan de Urbi et Orbi-zegen, waarin hij vanuit het raam aan zijn pauselijke appartement zijn paaszegen uitspreekt. Nederlandse bloemisten zorgen ook dit jaar met meer dan 35.000 bloemen en planten  opnieuw voor de decoratie van de trappen op het Sint-Pietersplein.

Pasen is ondanks alles een feest van de hoop

Mgr. Jozef De Kesel leidde zaterdagavond de paaswake In de Mechelse Sint-Romboutskathedraal. Hij vroeg zich af wat de betekenis is van Pasen na wat er vorige dinsdag in Brussel en Zaventem is gebeurd. Maar ook vandaag, als die hoop altijd wordt aangevochten, blijft Pasen het feest van de overwinning op het kwaad en de dood. Pasen is het feest van de hoop.

Tot de catechumenen, die in de paaswake werden gedoopt, zei hij dat het vandaag niet vanzelfsprekend is christen te zijn, laat staan het te worden. Maar de doop stelt ons open voor God, voor Jezus, voor de medemens en voor het wonder van menselijkheid. Het helpt om als christenen mee te bouwen aan een meer menswaardige samenleving, in eerbied en respect voor elke mens.

Meer volwassendopen

West-Europa kent een groeiend aantal volwassenen dat zich laat dopen, omdat het voor vele westerse gezinnen niet langer vanzelfsprekend is hun kinderen te laten dopen. In de Belgische bisdommen werden dit jaar 222 volwassenen gedoopt in de paasnacht. Ook in ons land gaat het aantal catechumenen of (jong)volwassen dopelingen in stijgende lijn. In 2014 en 2015 waren er zo'n 185 catechumenen, in 2013 zo’n 167 en de jaren daarvoor gemiddeld 150.

Paasviering in Jeruzalem

In Jeruzalem gingen de paasvieringen al zaterdagmorgen van start, als gevolg van de regeling uit de negentiende eeuw over het gebruik van de Heilig Grafkerk tussen de katholieke, orthodoxe en Armeense kerk. De Latijnse patriarch van Jeruzalem, aartsbisschop Fouad Twal, benadrukte de nood aan een nieuwe mentaliteit en een nieuwe samenleving.

Al sinds donderdag stroomden in Jeruzalem duizenden pelgrims toe voor de viering van het lijden en de opstanding van Jezus. Dankzij een nieuwe regeling van de Israëlische overheid met de katholieke Kerk, waardoor die laatste visa kan verstrekken; woonden voor het eerst sinds jaren ook opnieuw duizenden christenen uit Gaza de paasviering bij. Voor de jongeren was het de allereerste keer dat zij Goede Vrijdagherdenking en de paasviering in Jeruzalem zelf kunnen meemaken.

Bron: I.Media/IPID