Paus Franciscus: 'Diaken is geen tweederangspriester'

Paus Franciscus onderstreept het eigen charisma van het permanente diaconaat.
21/06/2021 - 14:34

Paus Franciscus heeft de diakens van het bisdom Rome gevraagd om zich te gedragen als goede vaders, echtgenoten en grootouders als teken van hoop in de crisis. Hij vroeg hen om zich niet boven anderen te stellen en om nederige dienaar van allen te zijn. Tegelijk beklemtoonde hij dat zij geen tweederangspriesters zijn noch een soort veredelde acoliet. Diakens moeten toegewijd zijn aan hun dienst aan mensen en niet aan het priesterschap. Juist door die dienstbaarheid zijn zij volgens de paus de bewakers van het ware wezen van de Kerk.

Paus Franciscus ontmoette diakens van bisdom Rome
Paus Franciscus ontmoette diakens van bisdom Rome ©Vatican Media

Sinds 1968 kunnen getrouwde mannen in de katholieke kerk tot 'permanente diakens' worden gewijd.

Het diaconaat werd eeuwenlang als een tussenstap naar het priesterschap beschouwd, het zogeheten 'transeunte' diakonaat. Sinds het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) werd het permanente diakonaat als een zelfstandig ambt opnieuw ingesteld. Krachtens zijn wijding is een diaken onder meer bevoegd om in de liturgie het Evangelie te lezen en te preken, in de catechese het geloof uit te leggen, het sacrament van de doop toe te dienen en als kerkelijke getuige op te treden bij een huwelijk. In de praktijk zijn diakens actief in parochies, in de pastorale zorg bij zieken, ouderen, in gevangenissen of in onderwijsinstellingen. Naast gehuwde zijn er ook ongehuwde diakens, die voor hun diakenwijding een celibaatsgelofte afleggen.

Bron: Vaticannews.va/Kathpress.at