Paus reist op 31 augustus naar Mongolië

Er was al langer sprake van een pausbezoek aan Mongolië. Nu is de reis ook officieel.
06/06/2023 - 13:00
Paus Franciscus
Paus Franciscus ©Vatican Media

De persdienst van het Vaticaan heeft zaterdagmorgen officieel aangekondigd dat paus Franciscus van 31 augustus tot 3 september naar Mongolië zal reizen. “Paus Franciscus aanvaardt de uitnodiging van de president van Mongolië en de kerkelijke autoriteiten van het land voor een apostolische reis naar Mongolië”, aldus het communiqué.

Het programma en verdere details over het bezoek worden in de komende weken gecommuniceerd.

De aankondiging is ook goed nieuws voor ons land, omwille van de rol van onze paters en zusters bij de heropbouw van de kerk in Mongolië. Na de communistische machtsovername in 1924 was de katholieke Kerk in Mongolië officieel afgeschaft. Pas in 1992 werden er opnieuw diplomatieke betrekkingen aangeknoopt tussen de Heilige Stoel en de Republiek Mongolië en werd er een katholieke missie opgericht in de hoofdstad Ulaanbaatar.

Op uitnodiging van de Mongoolse overheid ging de katholieke Kerk daarna opnieuw van start met zendings- en verkondigingswerk, met bijzondere aandacht voor de uitbouw van het onderwijs en de gezondheidszorg. Door missionarissen van Scheut en mee dankzij de actieve inbreng van Vlaamse zusters van de Jacht werd de missie in de hoofdstad Ulaanbaatar gaandeweg almaar verder opgebouwd en uitgebreid. Vandaag zijn er een 25-tal missionarissen en een 50-tal zusters van 14 verschillende congregaties in 6 parochies actief.