Zogeheten pauscritici zijn kleine minderheid

De kritiek op paus Franciscus weerspiegelt slechts de heimwee van een (heel) kleine minderheid naar de tijd van vóór Vaticanum II.
05/12/2020 - 00:00

De Italiaanse theoloog en aartsbisschop Bruno Forte, van 2015 tot 2016 secretaris van de Bisschoppensynode over het Gezin, verdedigt paus Franciscus tegen diens critici. Wie de paus wil terechtwijzen, vertegenwoordigt een absolute minderheid. Zij hebben het pauselijke schrijven over het huwelijk en het gezin slecht begrepen en hebben geen oog voor de diepgang ervan. De postsynodale exhortatie Amoris laetitia over huwelijk en gezin uit 2016 heeft niets aan de kerkelijke leer veranderd.

Wie de Kerk en de paus als opvolger van Petrus liefheeft, kan een document zoals deze terechtwijzing niet ondertekenen. Mgr. Bruno Forte

De exhortatie geeft een antwoord op pastorale vragen vanuit het besef dat God de liefde van gescheidenen die hertrouwen niet uitsluit, onderstreept mgr. Forte. Het is volstrekt legitiem dat de Kerk de liefde van God ook bij gezinnen die gekwetst zijn gestalte geeft, stelde hij in de krant Avvenire. De kritiek vanuit de hoek van de (splinter)groep rnd Correctio filialis de haeresibus propagatis(Broederlijke correctie van verkondigde ketterijen) staat volgens de aartsbisschop haaks op de geest van het Tweede Vaticaans Concilie, dat in deze paus gestalte krijgt.

Bron: Kathpress.at