Petrusbroederschap verlaat Fontaine-lès-Dijon

Volgens aartsbisschop Roland Minnerath van Dijon kan de Petrusbroederschap de pastoraal in de basiliek van Fontaine-lès-Dijon niet langer verzekeren.
18/06/2021 - 10:00
Fontaine-lès-Dijon
Fontaine-lès-Dijon ©Wikimedia

Het Franse aartsbisdom Dijon bevestigt aan dat de Fraternitas Sacerdotalis Sancti Petri (FSSP, de Priesterbroederschap van Sint-Pieter) vanaf september 2021 niet langer zal instaan voor het beheer van de basiliek van Fontaine-lès-Dijon, gebouwd op de  plaats waar volgens de overlevering Bernardus van Clairvaux zou zijn geboren. Diocesane priesters zullen voortaan de viering van de eucharistie in de buitengewone vorm (in het Latijn) en de bediening van de andere sacramenten verzekeren.

De Priesterbroederschap van Sint-Pieter is een apostolisch genootschap van pauselijk recht, waarvan de priesters de eucharistie opdragen in de traditionele vorm. De broederschap is aanwezig in 102 bisdommen, verspreid over 17 landen, onder meer ook in ons land (Brussel, Namen en Brugge) en Nederland (Amsterdam en Vlissingen).

Priesters van de broederschap verzekerden al 23 jaar de bediening van de sacramenten en de pastoraal van de basiliek van Fontaine-lès-Dijon. Aartsbisschop Roland Minnerath van Dijon nam de beslissing nadat een van de priesters van de fraterniteit Fontaine-lès-Dijon had verlaten. De woordvoerder van mgr. Minnerath benadrukt dat de beslissing niet mag beschouwd worden als een afwijzing van tridentijnse ritus, maar slechts de kerkelijke eenheid wil versterken.

Bron: Aartsbisdom Dijon/CNA

Lees de toelichting van het aartsbisdom Dijon