Spaanse heilige Joseph Calasanz was zijn tijd ver vooruit

De Spaanse priester en opvoeder Jopseph Calasanz stichtte een netwerk van scholen om onderwijs te geven aan kansarme kinderen.
22/09/2019 - 21:36
Joseph Calasanz, de patroon van het volksonderwijs
Joseph Calasanz, de patroon van het volksonderwijs ©Sch. P.

Pedro Aguado, de internationale overste van de Scolopi (Ordo piarum scholarum, ook wel piaristen genoemd) lanceert vandaag in Wenen een parochienetwerk van de piaristen wereldwijd. Het nieuwe project moet de onderlinge samenwerking bevorderen. Dit project moet aan de kinderen, hun ouders en alle gelovigen duidelijk maken dat onze deuren voor hen open staan en dat zij welkom zijn.

De Spaanse heilige Jopseph Calasanz, stichter van de piaristen, was de oprichter van de eerste gratis openbare scholen in het moderne Europa.

De orde van de piaristen werd in de 16de eeuw gesticht door de Spanjaard Joseph Calasanz (1557-1648). Hij richtte een netwerk van scholen op voor onderwijs aan kansarme kinderen. Zijn eerste school stichtte hij in 1597 in een armenwijk in Rome. Kinderen kregen er gratis onderwijs. Ook joodse en protestantse kinderen zonder onderscheid waren er welkom. Uit die inzet voor het onderwijs aan de armen ontstond in 1617 de orde van de piaristen, die in 1621 door paus Gregorius XV onder de naam Orde van arme geestelijken van de moeder van God van de vrome scholen werd erkend. De orde was de laatste van de kloosterordes met plechtige geloften die door de katholieke Kerk werd goedgekeurd. De piaristen raakten evenwel verstrikt in de toenmalige kerkpolitiek en werden, deels omdat ze geassocieerd werden met GalileoGalilei, tegengewerkt door de jezuïeten. Later werden vele scholen van de piaristen overgenomen door de jezuïeten.

Calasanz was een vriend van Galileo Galilei en deelde en verdedigde zijn controversiële kijk op de kosmos. Hij gaf de leden van zijn orde opdracht om hem alle hulp te bieden die nodig was.

Vandaag is de orde nog in 39 landen actief en telt ongeveer 1.300 paters, die als priester of leraar actief zijn. De orde beheert 3 universiteiten en 197 scholen, met meer dan 131.000 leerlingen. Naast de drie traditionele geloften (armoede, kuisheid en gehoorzaamheid) beloven de leden van de orde als vierde gelofte om hun leven toe te wijden aan de opvoeding van de jeugd.

Bron: Kathpress.at