Turkse christenen moeten kerk ontruimen

De kleine christelijke gemeenschap van de West-Turkse stad Bursa wordt na tien jaar opnieuw uit haar kerk gezet.
23/02/2016 - 12:36

De katholieke, protestantse en orthodoxe gemeenschappen van de stad Bursa, in West-Turkije, hebben van de overheid de opdracht gekregen om de enige lokale kerk te ontruimen. Volgens de krant Radokal dreigt de kleine gemeenschap van een honderdtal christenen daarmee dakloos te worden, al hopen zij dat er mede dankzij internationale belangstelling alsnog een oplossing wordt gevonden. Feitelijk wordt de kleine gemeenschap zonder voorafgaande waarschuwing uit het historische gebouw gezet.

Het kerkgebouw van Bursa werd in de negentiende eeuw gebouwd door de Fransen. De kerk werd in 2005 gerestaureerd en aan de kleine christelijke gemeenschap ter beschikking gesteld. Die oveeenkomst moest in 2015 verlengd worden. Maar dat gebeurde niet ook al hadden de drie gemeenschappen op vraag van de plaatselijke overheid een stichting opgericht om hen te vertegenwoordigen. Volgens de krant Radokal moeten de christenen het kerkgebouw al de komende dagen verlaten.

Bron: Kathpress.at