Viering van de Mariaverschijningen in Medjugorje

Het dorp in Bosnië en Herzegovina viert met een spiritueel programma de veertigste verjaardag van de verschijning van Maria aan de zieners.
19/06/2021 - 10:00
Het jongerenfestival in Medjugorje in 2019
Het jongerenfestival in Medjugorje in 2019 ©Radio Medjugorje Mir

In het Bosnische bedevaartsoord Medjugorje wordt de komende week de 40ste verjaardag gevierd van de eerste verschijning van Maria. Dat gebeurt op vrijdag 25 juni vanaf 15 uur onder meer gevierd met een processie vanaf de Podbrdo-heuvel - in Medjugorje Verschijningsheuvel genoemd - naar de parochiekerk. Daar vindt ‘s avonds een gebedsprogramma met onder meer een plechtige eucharistieviering plaats. De verantwoordelijken van het bedevaartsoord kondigen aan dat die plechtigheid live zal te volgen zijn via radio- en tv-zenders en sociale media in de hele wereld, met simultaanvertaling in 15 talen.

Mee omwille van de veelvoud van de verschijningen, die volgens de ziener Marija Pavlovic-Lunett tot op vandaag elke 25ste van de maand blijven plaatsvinden, hebben die nooit een officiële kerkelijke erkenning gekregen. Al erkende het Vaticaan tijdens het pontificaat van paus Franciscus wel de geestelijke vruchten van de bedevaart naar Medjugorje.

Vorig jaar kon de verjaardagsplechtigheid omwille van corona alleen lokaal gevierd worden. Dit keer worden de duizenden bedevaarders uit de hele wereld verwacht. Door de reisbeperkingen en de nog altijd geldende veiligheidsmaatregelen zal hun aantal wel veel geringer zijn dan de tienduizenden gelovigen die anders de herdenking van de verschijningen bijwonen.

Bron: Vaticannews.va