Zes Belgen naar synode over synodaliteit

Vandaag werd de deelnemerslijst voor de Synode over synodaliteit bekendgemaakt. Niet minder dan zes Belgen zullen eraan deelnemen.
07/07/2023 - 19:10

Noot van de redactie: dit artikel werd aangepast op 7 juli om 18.45 uur

De Belgische bisschoppenconferentie vaardigde hulpbisschop Koen Vanhoutte van het aartsbisdom Mechelen-Brussel af naar de belangrijke synode in Rome in oktober. Voor het eerst zal ook een grote groep ‘niet-bisschoppen’ deelnemen. Deze deelnemers werden door het secretariaat-generaal van de bisschoppensynode uitgekozen.

Onder hen vinden we nog een Belg: diaken Geert De Cubber. Hij werd gekozen als een van de tien ‘getuigen van het synodaal proces’ in Europa.

> Lees het interview met Geert De Cubber over zijn deelname aan de synode in Rome.

Kardinaal Jozef De Kesel vinden we op de lijst terug als speciale genodigde van de paus. Beiden weren er ook bij op de continentale synode in Praag in februari laatst. Franstalige Belgen op de synode zijn theoloog Alphonse Borras en Claire Jonard, beiden in de groep ‘experten en facilitatoren’ (waarvan de leden geen stemrecht hebben).

De Belgische franciscaan Dominique Mathieu, aartsbisschop van Teheran-Isfahan werd afgevaardigd door de Iraanse bisschoppenconferentie.

Kardinaal De Kesel: 'Dit is toch een teken van appreciatie voor de wijze waarop onze Belgische Kerk zich de voorbije jaren heeft geëngageerd voor het synodale proces waartoe paus Franciscus de hele wereldkerk uitnodigt', reageert hij. 'Ik hoop op vruchtbare ontmoetingen en veel inspiratie. Dank aan eenieder om ons in gebed te begeleiden.'

Andere bekende namen op de lange deelnemerslijst zijn:

• Austen Ivereigh, biograaf van paus Franciscus
  • Frère Alois, broeder van Taizé
  • Margaret Karram, voorzitster van de Focolarebeweging
  • James Martin, een Amerikaanse jezuïet die van pastorale begeleiding van lgbti+ zijn levenswerk maakte
  • Myriam Wijlens,Nederlandse theologe en lid van het secretariaat-generaal van de bisschoppensynode
  • Georg Bätzing, bisschop van het Duitse Limburg en boegbeeld van de Synodale Weg in Duitsland

Het valt op dat in alle deelnemersgroepen een goed continentaal evenwicht werd nagestreefd. Nog nooit zal de bisschoppensynode zo divers samengesteld zijn geweest, niet alleen geografisch, maar ook naar gender en levensstatus. Alle deelnemers, ook de leken (maar niet de leden van de groep 'experten en facilitatoren' en evenmin de deelnemers van andere kerken), hebben stemrecht op de synode.

Ontdek de hele deelnemerslijst.

Deze infografiek maakt duidelijk welke onderscheiden groepen deelnemen aan de synode en welke groepen stemrecht hebben. ©Secretariaat-generaal bisschoppensynode