Voormalig nuntius kardinaal Karl-Josef Rauber (88) overleden

De Vaticaanse diplomaat Karl-Josef Rauber, kardinaal gecreëerd in 2015, was van 2003 tot 2009 apostolische nuntius in ons land en Luxemburg.
28/03/2023 - 12:13
Kardinaal Karl-Josef Rauber
Kardinaal Karl-Josef Rauber ©Wikipedia

Kardinaal Karl-Josef Rauber, de voormalige nuntius in ons land die in 2015 door paus Franciscus verrassend tot kardinaal werd gecreëerd, is zondagavond op 88-jarige leeftijd overleden. Hij bracht zijn laatste levensjaren door in een klooster van dezusters van Schoenstatt, waar hij het aanbod voor een ruimer appartement had afgewezen en de voorkeur gaf aan twee bescheiden kamertjes. Vorig jaar werd hij getroffen door een coronabesmetting en was zijn gezondheidstoestand er sterk op achteruitgegaan. Kardinaal Rauber wordt de komende dagen naar Rome overgebracht. Daar krijgt de bescheiden en minzame man een laatste rustplaats op het Campo Santo dei Teutonici e dei Fiamminghi (het kerkhof van de Duitsers en de Vlamingen), waar ook zijn ouders begraven liggen.

Diplomaat

Karl-Josef Rauber werd op 11 april 1934 geboren in Nürnberg en in 1959 tot priester gewijd. Na zijn studies kerkelijk recht maakte hij vanaf 1982 carrière in de Vaticaanse diplomatie onder paus Johannes Paulus II, die hem in dat jaar als pronuntius naar Oeganda stuurde. In 1990 benoemde de paus hem tot voorzitter van de Pauselijke Kerkelijke Academie, beter bekend als de diplomatenschool van het Vaticaan. Mgr. Rauber was achtereenvolgens apostolische nuntius in Zwitserland en Liechtenstein (1993-1997), Hongarije en Moldavië (1997-2003) en uiteindelijk ook België en Luxemburg (2003-2009). In 2015 werd door hij paus Franciscus verrassend tot kardinaal gecreëerd.

Bemiddelaar

Mgr. Rauber werd indertijd door paus Johannes Paulus II als bemiddelaar naar Zwitserland gestuurd, in de periode van de quasi uitzichtloze controverse rond bisschop Wolfgang Haas, die zowel met de Zwitserse overheid als met de andere bisdommen in de clinch lag. Uiteindelijk werd de impasse doorbroken door mgr. Haas weg te promoveren als aartsbisschop van Vaduz in Liechtenstein. Mgr. Rauber was nuntius in ons land ten tijde van kardinaal Godfried Danneels en aartsbisschop André-Joseph Léonard. In een indiscretie in het tijdschrift Il Regno onthulde hij kort na zijn emeritaat dat zijn terna (de lijst van de drie kandidaten voor de opvolging van kardinaal Danneels als aartsbisschop van Mechelen-Brussel, die hij op basis van een uitvoerige enquête naar Rome had gestuurd) de naam Léonard niet bevatte. En hij voegde in een adem eraan toe dat er toen binnen de brede kerkgemeenschap in ons land consensus was over mgr. Jozef De Kesel als opvolger van kardinaal Danneels in Mechelen-Brussel.

De afgelopen jaren hield kardinaal Rauber zich erg op de vlakte over politieke of kerkpolitieke kwesties, naar eigen zeggen omdat hij zich te oud voelde om de Kerk te helpen besturen. In een onbewaakt moment liet hij zich wel positief uit over de nieuwe paus, zijn manier van leiding geven en zijn openheid voor het volk.