Aanvangsbegeleiding in SG Emmaüs | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Vicariaat Onderwijs bisdom Gent vzw

Vicariaat Onderwijs bisdom Gent vzw

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Wie zijn wij Bisschoppelijk gedelegeerde voor onderwijs Vicariaat Onderwijs Grootstedenbeleid en capaciteitsdossiers Identiteit en pastoraal Inspectie Begeleiding Godsdienst
      BasisonderwijsSecundair Onderwijs
      Pedagogische begeleiding en nascholing Schoolbesturen
      Wie zijn we?COBES (Comité Besturen)OPBG (Onderwijspatrimonium Bisdom Gent)DPCC-BaO DPCC-SO

Aanvangsbegeleiding in SG Emmaüs

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op vrijdag 5 juli 2024 - 19:19
Afdrukken

Om de 2 jaar worden alle nieuwe personeelsleden van de scholengemeenschap Emmaüs uitgenodigd om op een woensdagnamiddag kennis te maken met elkaar, met de coördinerende directeur en met het gemeenschappelijk pedagogische project dat geïnspireerd is op het Bijbelse Emmaüsverhaal. Na een informeel moment bij een kop koffie verwelkomt de codi Conny De Waele alle aanwezigen en schetst zij kort de historiek van het samenwerkingsverband tussen de diverse secundaire scholen van Zottegem, Brakel en Herzele (en voorheen ook Oosterzele).  Voor sommige personeelsleden is dit verhaal helemaal nieuw, voor anderen die soms oud-leerlingen zijn uit één van de scholen is het vaak een ‘aha-erlebnis’. Ook hoe de keuze voor de overkoepelende naam, het logo en het Emmaüsverhaal tot stand kwamen is boeiend om te beluisteren omdat het met de medewerking van leerlingen en leerkrachten gebeurde.


Vanuit het inspirerende Emmaüsverhaal gaan de deelnemers daarna ‘stabbelend’ op weg om met elkaar hun eerste onderwijservaringen te delen. Collega’s van scholen met de dezelfde ‘familienaam’ leren kennen blijkt altijd een positieve opsteker in de feedback achteraf. Of hoe een leerkracht het treffend formuleerde: ‘Interessant om te horen hoe we allemaal uit dezelfde dingen ons enthousiasme halen en met dezelfde ‘struggles’ worstelen. Tof dat we dat aan elkaar kunnen vertellen.’


Hoe kan het opvoedingsproject ons helpen om met die zaken om te gaan en in onze scholen voor leerlingen echt het verschil te maken? Aan de hand van enkele interactieve werkvormen en een link met de film ‘Dead poets society’ worden 10 pedagogische krachtlijnen van de ‘rabbi’ of ‘leer-kracht’ uit het Emmaüsverhaal verkend. Ze zijn het kompas hoe deze katholieke scholen willen werken en ze zijn beproefde adviezen om de onderwijsopdracht professioneel en gepassioneerd te blijven doen. Enkele personeelsleden gaven er nadien ook mooie persoonlijke voorbeelden van: hoe relevant verbinding met je leerlingen is en hoe moeilijk het soms is om ‘los te laten’.  Maar dat deze job heel gelukkig kan maken, dat beaamde iedereen!

Emmaus nieuwe leerkrachten 3 © SG Emmaüs
Emmaus nieuwe leerkrachten 5 © SG Emmaüs
Emmaus nieuwe leerkrachten 6 © SG Emmaüs
Emmaus nieuwe leerkrachten 7 © SG Emmaüs
Vorige Volgende

Gepubliceerd door

Vicariaat Onderwijs bisdom Gent vzw

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook