Verbindingen als krachtbron
Tijdens een kajaktocht op de Leie was Gilles Tytgat afgelopen zomer getuige van het blije weerzien van twee mensen die elkaar lange tijd niet gezien hadden. Die toevallige ontmoeting inspireerde hem tot het maken van een olieverfschilderij op doek. Samen met een fotomuur prijkt het kunstwerk al het hele schooljaar in de hal van de Sint-Paulusschool campus Sint-Vincentius in Anzegem, waar hij lesgeeft. Dat is dan weer geen toeval.
Als lid van de pastorale werkgroep engageert de leerkracht huishoudkunde zich al drie jaar op rij om het pastorale jaarthema van Katholiek Onderwijs Vlaanderen creatief uit te werken. „Dit schooljaar was dat Verrassend vreugdevol”, zegt Gilles Tytgat. „Voor mij betekent dat herbronnen en vreugde vinden in kleine dingen. In een tijd waarin onze sociale contacten zwaar worden beperkt, is een onverwacht en blij weerzien tussen mensen een verrassend vreugdevol moment. Ook voor volgende schooljaar wil ik me engageren.”
Dat laatste hoeft niet te wachten tot september. Begin deze week maakte Katholiek Onderwijs Vlaanderen het nieuwe pastorale jaarthema bekend, De kracht van verbinden. „Verbondenheid is een kracht die je als mens rijker maakt”, licht Rik Depré toe, de identiteitscoördinator van het vicariaat onderwijs in het bisdom Brugge. „De roep naar krachtige verbindingen klinkt in deze coronatijd luider dan ooit, maar eigenlijk verlangen we als mens ons hele leven naar verbinding. Nadat we als foetus negen maanden verbonden waren met de navelstreng, hunkeren we naar verbondenheid met medemensen, met de natuur en de kosmos alsook met het Mysterie dat ons overstijgt. In de vele relaties die we aangaan, zoeken we telkens naar een balans tussen afstand en nabijheid die levensvreugde geeft. Het is belangrijk dat ook kinderen en jongeren volop proeven van de kracht van deugddoende verbindingen. Katholieke dialoogscholen zijn daartoe alvast bevoorrechte oefenplaatsen.”
In het basisonderwijs is het nieuwe thema Als bomen vertellen. „Die vertaalslag naar kinderen is wezenlijk”, zegt Heidi Reynaert, leerkracht aan de Vrije Basisschool ’t Brugske in Dadizele en deeltijds pastorale vrijgesteld voor de scholengemeenschap Moorsledegem. „Elk jaar werk ik een viering uit waarvan de zeven scholen waarmee ik ben verbonden vrijblijvend kunnen gebruikmaken. Ook tijdens het schooljaar komt het thema op diverse manieren aan bod. In elke school kan ik daartoe rekenen op enkele leerkrachten. Voorts sluiten ook de eerstecommunievieringen telkens aan bij het jaarthema. Dat versterkt de band tussen school en parochie. Als bomen vertellen is in elk geval een thema dat tot de verbeelding van kinderen spreekt.”
Bij de concrete uitwerking van het jaarthema kunnen de scholen, meer bepaald de pastoraal verantwoordelijken daar, zoals altijd rekenen op de ondersteuning van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Dat gebeurt onder meer via het maandelijkse bezinningsblad Leeftocht, dat ook toegankelijk is voor mensen buiten het onderwijs. „Telkens belichten we een ander aspect van de kracht van verbinden”, zegt Rik Depré. „Het Bijbelverhaal over de wijnstok en de ranken uit Johannes 15, 1-2 vormt daarbij de rode draad. Voorts is er zoals altijd educatieve materiaal beschikbaar en komen onze begeleiders, als dat kan, graag ter plaatse. Verbinding groeit immers uit ontmoeting.”
„Verbondenheid is een kracht die je als mens rijker maakt”