Komende zaterdag 11 mei zullen in onze parochie een 64 kandidaat-vormelingen het sacrament van het Vormsel ontvangen. Onze Bisschop Lode stuurt deken Emmanuel Vidts naar onze parochie, om in naam van de Bisschop het vormsel toe te dienen.
We willen even stilstaan bij dit sacrament.
Alle leven groeit en rijpt. Zo is het ook met het goddelijke leven dat in het doopsel werd meegedeeld. Dit groei- en rijpingsproces is het werk van Gods genade en van de Heilige Geest. Maar het vraagt ook als gedoopte onze medewerking. Dat rijpingsproces komt van twee kanten, zoals ook een medaille twee kanten heeft.
Vind je in het Nieuwe Testament iets over de heilige Geest?
Hier situeert zich het tweede initiatiesacrament: het vormsel. Bij het doopsel ontvangt de dopeling reeds de heilige Geest. Een christelijk leven staat van het begin af in het teken van de Geest. Toch vinden we in het Nieuwe Testament een Geestesgave die verschilt van het doopsel: “Toen de apostelen in Jeruzalem vernamen dat (de inwoners van) Samaria het woord Gods had(den) aangenomen, vaardigden zij Petrus en Johannes naar hen af. Na hun aankomst spraken zij een gebed over hen uit, opdat zij de heilige Geest zouden ontvangen. Deze was namelijk nog over niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. Zij legden hun dus de handen op en ze ontvingen de heilige Geest. (Hand. 8,14-17)”
In de voorbereiding op het vormsel horen we spreken over de vernieuwing van de doopbeloften?
Het vormsel blijft verwijzen naar het doopsel. 'Confirmeren' betekent bekrachtigen, bevestigen. Het vormsel bekrachtigt het doopsel. Meer nog: het vormsel bekrachtigt en ontvouwt de Geest die in het doopsel gegeven werd. Dat is de eerste betekenis van dit sacrament. En zo vangt de eigenlijke vormselliturgie ook aan. De kandidaten vernieuwen hun doopbeloften. Dan strekt de bisschop (of een door hem aangesteld priester) de beide handen uit over alle vormelingen samen. Hij bidt om de Geest:
“Almachtige God,
Vader van onze Heer Jezus Christus,
door de doop uit water en heilige Geest
hebt gij deze jongens en meisjes
tot nieuw leven gewekt
en bevrijd uit de macht van het kwaad.
Zend over hen uw heilige Geest,
de trouwe Helper.
Geef hun de geest van wijsheid en inzicht,
de geest van raad en sterkte,
de geest van vroomheid en liefde,
en vervul hen van eerbied
voor uw heilige Naam.
Door Christus onze Heer.
Amen.”
Het vormsel? Afscheid van de Kerk of begin voorgoed?
Is het doopsel het sacrament van Pasen, dan is het vormsel het sacrament van Pinksteren. Op die dag drijft de Geest de apostelen naar buiten. Zo ontvangen de vormelingen de zeven gaven van de Geest om hun verantwoordelijkheid in een missionaire kerk op zich te nemen. Dat is de tweede dimensie van het vormsel. Ze worden gezonden om als gedoopte en gevormde christenen naar buiten te treden en te getuigen in woord en daad van Jezus Blijde Boodschap.
Zoals de catechisten, parochiemedewerk(sters) en parochieverantwoordelijken hen hebben voorgeleefd bij de voorbereiding op het vormsel, zo zullen zij nu op hun beurt mensen rond Christus moeten samenbrengen en kerkgemeenschap opbouwen. Zo zullen ze getuigen van Gods liefde en blijvende zorg voor mensen én zelf opkomen voor armen en zwakken.
Vormen komt van 'vromen': sterk en krachtig maken om deel te nemen aan de zending van Christus.
Wat is de kern van de liturgie van het vormsel?
Dat is de derde dimensie van het vormsel: een sterke binding aan Christus, door de Geest meer gelijkvormig worden aan Hem en meer beeld worden van Gods liefde.
Daarom de zalving en de handoplegging! De handoplegging is een zeer rijk gebaar. Het betekent tegelijk in bezit genomen worden, een opdracht krijgen en gezegend worden. Tijdens de handoplegging wordt gezalfd met H. Chrisma. Chrisma komt van hetzelfde grondwoord als de naam Christus, die 'Gezalfde' betekent (Lc. 9,20). Zalf is het teken van de Geest, die ons doordringt met zijn kracht, zodat we meer gaan gelijken op dé Gezalfde.
Gezonden om in Gods naam te bevrijden?
Wie ontvangt, moet ook geven. Door de gave van de Geest met Christus verbonden, heeft de vormeling aanvaard het werk van de Heer voort te zetten.
Welk werk?
In Nazareth heeft Jezus zelf zijn opdracht geschetst. De tekst past woordelijk bij het vormsel: “De geest des Heren is over mij gekomen, omdat Hij mij gezalfd heeft. Hij heeft mij gezonden om aan armen de Blijde Boodschap te brengen, aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken, en aan blinden, dat zij zullen zien; om verdrukten te laten gaan in vrijheid, om een genadejaar af te kondigen van de Heer. (Lc. 4, 18-19)”
De vormselmeter en vormselpeter, wie-wat-taak?
Wie?
Meestal zijn dit je doopmeter/-peter; maar door omstandigheden is dit soms niet meer mogelijk.
Wat?
Zij zijn de zichtbare link tussen het doopsel en het vormsel, wat essentieel is in een viering met "hernieuwing van je doopbeloften". Doopouders hebben deze doopbelofte uitgesproken toen jij als baby werd gedoopt. In de vormselviering hernieuw jij deze doopbelofte en je mag daarvoor rekenen op de steun van jouw persoonlijke doopmeter en/of-peter.
Taak?
In de vormselviering vervullen de vormselmeter/-peter een drievoudige taak :
1. Zij vormen een zichtbare link met het doopsel.
2. Zij vertegenwoordigen de bredere christelijke gemeenschap en drukken daarmee uit dat het vormsel géén individueel gebeuren is, maar een zaak van de hele parochie.
3. Zij ondersteunen de stap die de vormeling zet op zijn/haar gelovige levensweg. Geloven is niet altijd gemakkelijk.
Praktisch?
Door een symbolische schouderklop geven zij jou een extra teken van bemoediging.
Zij krijgen in de vormselviering een aparte voorbehouden plaats. Wanneer de handoplegging en zalving gebeurt, worden zij naar voren gevraagd.
Bij het toedienen van het Vormsel staan ze naast de vormeling en leggen zij de hand op je schouder als teken van bescherming, geborgenheid en steun.
We wensen onze kandidaat-vormelingen een deugddoende vormselviering toe op zaterdag 11 mei om 14.00 uur en om 15.30 uur.
P. Luc