Van 26 februari tot 1 maart wordt de bewustmakingsweek op onze school ingeluid, een periode waarin we ons richten op het helpen belichten van uiteenlopende maatschappelijke kwesties. Dit jaar werd er gekozen om de schijnwerpers te richten op Broederlijk Delen en hun verschillende acties in Congo. Een land met aanzienlijk landbouwpotentieel, maar dat te kampen heeft met diverse hindernissen. Ongeveer zeventig procent van de lokale bevolking leeft er van de landbouw, maar helaas biedt de overheid weinig ondersteuning. Boeren hebben er vaak geen toegang tot zaden, meststoffen of krediet om te investeren. Bovendien maakt de slechte infrastructuur lokale markten ontoegankelijk, waardoor het verkopen van hun producten uiterst moeilijk wordt. Broederlijk Delen neemt het voortouw in het aanpakken van deze problemen met diverse initiatieven.
De campagne focust zich vooral op het ontwikkelen van sterke en inclusieve boerenbewegingen in de regio. Deze bewegingen moeten flexibel genoeg zijn om zich aan te passen aan veranderende politieke en klimatologische omstandigheden. Daarnaast biedt Broederlijk Delen ondersteuning aan verschillende boerenunies, zowel op lokaal als nationaal niveau, om de rechten van gezinnen die van landbouw afhankelijk zijn te verdedigen. In samenwerking met boerenorganisaties en vakbonden worden families die van landbouw leven ondersteund, zodat ze duurzame landbouwtechnieken kunnen toepassen en hun producten kunnen diversifiëren.
Ter ondersteuning van Broederlijk Delen hebben onze leerlingen op dinsdag 27 februari de handen uit de mouwen gestoken. Met hun beste wandelschoenen aan en gehuld in het geel, blauw en rood (symbolisch voor de Congolese vlag) trokken ze doorheen Kuurne. Tijdens de wandeltocht van 7 km gingen de leerlingen op zoek naar verschillende locaties aan de hand van een fotozoektocht. Onderweg troffen ze tal van enthousiaste leerkrachten aan om voldoende stempels te verzamelen. Bij terugkomst op school, met de benodigde stempels op zak, werden ze beloond met een heerlijke suikerwafel en konden ze zich vermaken met diverse gezelschapsspelletjes.
Daarnaast poogde onze school op donderdag 29 februari nog een bijdrage te leveren door een (h)eerlijk ontbijt op school aan te bieden. Voor slechts 7 euro per leerling konden onze leerlingen genieten van een uitgebreid ontbijt, waarvan de opbrengst integraal wordt doorgestuurd naar Broederlijk Delen. Wat is er nu beter dan een lesdag te beginnen met een volle maag, wetende dat je een waardevolle bijdrage levert aan een nobel doel?
Pieter-Jan Cleenewerck