Hoe beeldig staan onze kerststalletjes onder de kerstboom. Jezus in de kribbe. Jozef en Maria die toekijken. Er zijn de herders en op de achtergrond een os en een ezel. En vandaag horen ‘de drie koningen’ er ook bij. Een kerststal zonder de drie koningen kun je je inderdaad niet voorstellen.
We vieren vandaag het feest van de Openbaring van de Heer, in de volksmond het feest van Driekoningen. Drie koningen die op zoek zijn, die de goede ster volgen en het kind in de kribbe vinden. Driekoningenfeest is ook het signaal dat al het kerstlawaai en het gefeest voorbij is. Na vandaag worden de dennenbomen weer leeggehaald en de stalletjes verhuizen naar de zolder. Alles wordt weer netjes opgeruimd. Het is weer voorbij …tot volgend jaar !
We hebben al zo dikwijls Kerst gevierd . Maar hebben al die kerstfeesten ook iets veranderd in ons leven ? Zijn we er anders door geworden ? Hopelijk laat de boodschap van kerstdag sporen na van ‘vrede’ : ‘Vrede op aarde aan alle mensen‘. Kerstdag is voorbij, Nieuwjaar is voorbij en zoals de herders, gaan wij ook terug naar onze dagelijkse bezigheden, naar de vaste dingen van elke dag.
Maar vandaag toch nog eventjes het feest van de Driekoningen. Drie koningen … Waren het wel drie koningen? Matheus rept geen woord over drie koningen, wel over twee koningen. De eerste koning is koning Herodes, de machthebber, gezeten op de troon in Jeruzalem en die belust is op roem en macht. En de tweede koning is ‘de pas geboren koning der Joden’, het kind in de kribbe, die zich niet laat leiden door praal en macht, die niet gekomen is om te gediend te worden maar om te dienen. “ Ja, ik ben koning, maar niet van deze wereld”. In het evangelie is er wel sprake van “wijzen” uit het Oosten, zonder een getal te noemen.
Het verhaal van de herders rondom de kribbe, dat alleen Lucas ons vertelt, maar ook het verhaal van de drie wijzen, dat ons door Matheus wordt verhaald, is niet geschreven als een historische reportage. Het is veeleer geschreven om ons duidelijk te maken wie Jezus is, en voor wie zijn leer en leven bedoeld is. Het verhaal over de herders maakt duidelijk dat Gods eerste zorg uitgaat naar hen die zwak zijn. Het verhaal over de mannen uit het Oosten wil zeggen dat de geboorte van dit kind een wereldwijde betekenis heeft. Dat zijn boodschap er een is voor kleine en eenvoudige mensen, ongeletterden, maar ook een voor wijze en geleerde mensen, ongeacht kleur, taal en ras.
God wil zich openbaren aan alle mensen over de heel de wereld. In de beide kerstverhalen worden goede en slechte mensen geschilderd. De slechten zijn koning Herodes en de mensen in Bethlehem die hun deur dicht houden : ‘Er was voor hen geen plaats in de herberg’. De goeden zijn de herders, de wijzen uit het Oosten en Jozef en Maria. Kenmerkend verschil tussen de ene en de andere groep is dat de ene wegtrekt, op pad gaat, op zoek, terwijl de anderen vastzitten aan hun macht en verdedigen wat ze hebben. Zo hebben Jozef en Maria hun huis verlaten. Jezus wordt ergens onderweg geboren, ver van de eigen vertrouwde omgeving. Ze worden gedwongen te vluchten naar Egypte en komen pas later naar Nazareth terug. Ook de herders zijn een trekkersvolk, altijd onderweg en zo vinden ze al zoekend het kind in de kribbe. En de wijze uit het Oosten, net zo. Ze verlaten hun eigen land ,ze volgen en ster en zoeken naar een kind.
Wegtrekken, op zoek gaan naar God, het staat tegenover blijven zitten, vast roesten in eigen zekerheden en dik tevreden zijn over jezelf. Het zijn eigenlijk valse sterren, afgoden, die de mensen ervan afhouden God te zoeken en Hem te vinden : de afgod van bezit, van nooit genoeg hebben, de afgod van macht en aanzien, de afgod van ‘dat doen ze allemaal zo’ , de afgod van de luxe, de afgod van ‘alleen aan jezelf denken’. Al deze afgoden weerhouden ons te gaan zoeken naar echte licht in ons leven. De drie koningen zijn ‘zoekers’ , daarom heten deze zoekers ‘wijzen’. v” De herders keerden terug naar hun dagelijkse bezigheden terwijl ze God verheerlijkten”. Zoals de herders veranderd waren, zo kunnen ook wij veranderen als we zoals de wijzen ‘wijs’ zijn en blijven zoeken tot we Hem gevonden hebben. Amen.
Diaken Achiel Vergaerde
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.