Capriola di Gioia
Gedreven door een gezamenlijke passie voor (post-)barok repertoire, richtten klavecinist-organist Bart Naessens en zijn vrouw Amaryllis Dieltiens (sopraan) in 2007 het ensemble Capriola Di Gioia op voor kleinschalige, intense uitvoeringen van aangrijpende, maar vaak vergeten muziek uit de 17de en 18de eeuw.
Bart studeerde klavecimbel en orkestdirectie aan het Lemmensinstituut, en orgel aan het Lemmensinstituut en het conservatorium van Parijs. Hij is een gerespecteerd continuospeler met een uitstekende staat van dienst bij ensembles als Il Gardellino, Collegium Vocale, Vlaams Radiokoor, De Nederlandse Bachvereniging, en B’Rock. De laatste tijd profileert Bart zich in toenemende mate als dirigent met eigen ensembles zoals BachPlus, dat hij oprichtte als speeltuin en laboratorium voor het (cantate) repertoire van J. S. Bach en tijdgenoten.
Amaryllis studeerde aan het Lemmensinstituut, het Conservatorium van Amsterdam, en De Nederlandse Opera Academie. Al tijdens die studies was Amaryllis een veelgevraagd operazangeres, met een breed scala aan rollen van de vroege barok tot de 20ste eeuw. Amaryllis werkte samen met het Residentie Orkest, het Orkest van de 18de eeuw, B’ Rock, het Amsterdam Baroque Orchestra, en het Combattimento Consort, onder de baton van beroemdheden als Konrad Junghänel, Frans Brüggen, Ton Koopman, en Richard Egarr.
In Capriola Di Gioia genereert de fusie tussen het muzikale temperament van Bart en Amaryllis een logische focus op het barokke repertoire voor sopraan en basso continuo. Op muziek dus, die vrijwel altijd ook theater is. Het speelplezier dat de ensemblenaam suggereert vormt samen met historisch onderzoek, een hang naar avontuur en experiment, een levendig gevoel voor drama, en een nog groter tekstbewustzijn de leidraad voor concerten en opnames die in groeiende mate door publiek en pers worden gewaardeerd. Capriola Di Gioia slaagt er al tien jaar in om naam te maken naast de iconische Vlaamse ensembles, en een eigen koers te varen tussen de grote componisten en repertoires door.
Voor de grotere bezetting van hun Boccherini-projecten breiden Bart en Amaryllis de basisbezetting van Capriola di Goia uit met jonge topmusici zoals Dmitry Sinkovsky (die in 2008 de Internationale Wedstrijd Musica Antiqua voor viool won), maar ook met ervaren sterkhouders zoals violist François Fernandez of celliste Catherine Jones. Die schaalvergroting doet niets af aan het waarmerk van het ensemble. Of Bart en Amaryllis alleen op het podium staan, of met 20 gelijkgestemden, er wordt altijd gemusiceerd met het doel de toeschouwer empathisch te maken voor het intrinsieke theater en drama in muziek die vaak ten onrechte een zijspoor is opgedrongen door de geschiedenis.
Fare la nina na - Italiaanse kerstmuziek uit de 17e eeuw
“Venite pastores ad sacros amoresTransite videte in puero verbum
Cum virgine natum,
In palea numen nocte latentem
Cum Jumine sole
Transite, videte, venite pastores!”
We volgen de stralende ster op zoek naar het pasgeborene kind. Geïnspireerd door bekende en minder gekende 17de eeuwse Italiaanse meesters confronteren we het traditionele kerstverhaal met pareltjes uit de muziek die we vandaag de dag enkel nog in bibliotheken kunnen terugvinden. Op deze manier krijgt het (vooral mondeling) overgeleverde kerstverhaal een originele muzikale invulling.
Vrolijk jubelende engelen, drie wijzen op zoek en ‘begeesterde herderkens’ brengen ons tot bij het langverwachte kindeke. Gefascineerd en vol bewondering voor dit prachtige kerstgebeuren zingen we: fare la nina na...
Programma: Dit kerstprogramma kende haar première in december 2011 te Vlaardingen (NL) en werd in januari 2013 opgenomen op CD (release: september 2013). Muziek van o.a.Marini, Cavalli, Gratiani,... Het volledig uitgewerkte programma bekomt u na boeking van één of meerdere concerten.
Bezetting 5 musici:
- Amaryllis Dieltiens (sopraan) en
- Bart Naessens (orgel & klavecimbel),
- Dimos De Beun, blokfluiten
- Koen Dieltiens, blokfluiten
- Jurgen De bruyn, theorbe