Ben jij ook gefascineerd door de Bijbelse verhalen? Misschien lees je wel regelmatig zelf in je bijbel.
Dan heb je waarschijnlijk al vastgesteld dat het niet altijd evident is om ook te begrijpen wat je leest. Het kan interessant zijn om de Bijbel samen met anderen ter hand te nemen en in dialoog te ontdekken wat er nu eigenlijk staat.
Stemmen van hoop en bekering. Een Bijbels leerhuis over de kleine profeten.
Hoorde u al van Amos of Hosea? Zegt de naam van Micha u iets? De profeet Jona zal u zich wel bekend in de oren klinken, maar wat met Joël of Habakuk?
In 2024-2025 verkennen we enkele van de twaalf kleine profeten. Hun geschriften zijn een verborgen schat in het hart van de Hebreeuwse Bijbel, ons Oude Testament.
Ze worden ‘klein’ genoemd omwille van de lengte van de teksten, maar ze zijn daarom niet minder inspirerend. Even goed als de ‘grote’ Jeremia, Jesaja of Ezechiël zijn de kleine profeten scherpe zieners die de tekenen van de tijd lezen. Hoe is God (soms verborgen) aan het werk? Voor welke uitdagingen staat het godsvolk wil het zijn roeping niet mislopen? Profeten klagen onrecht en hypocrisie aan, maar ze bemoedigen ook. Ze houden ons een spiegel voor. Het zijn stemmen van bekering en hoop voor deze tijd.
We starten in oktober 2024 en eindigen met een gezamenlijke uitstap in juni 2025.
Na de start lezen we één kleine profeet per maand. Daarbij leggen we de tekst open en verbinden hem met de ruimere Bijbel, de liturgie, de grote spirituele traditie van het christendom en met ons eigen leven.
De bijeenkomsten werden voorbereid door een interdiocesane werkgroep met medewerkers van CCV.
Waar en wanneer?
In het vicariaat Brussel wordt dit leerhuis op verschillende locaties live en/of online aangeboden. De concrete plaatsen en data vind je door hier te klikken.
Met de pastorale eenheden KLEOPAS en EMMAÜS komen we maandelijks samen op maandag van 20u tot 21u30 in Sint-Jans-Molenbeek, Pastorie Karreveld, Karreveldlaan 13.
- 28 oktober 2024
- 25 november 2024
- 16 december 2024
- 27 januari 2025
- 24 februari 2025
- 31 maart 2025
- 28 april 2025
- 26 mei 2025
- Het laatste leerhuis gaat door op 18 juni 2025 en is eengezamenlijke activiteit met alle Brusselse leerhuisgroepen samen.
Contact: Marie-Paule Declercq; Tel. 02 414 36 36; e-mail: mpdeclercq@hotmail.com">mpdeclercq@hotmail.com
Klik hier voor de folder.
Klik hier voor de algemene folder.
VERSLAGEN BIJBELS LEERHUIS BRUSSEL 2024-2025
Op maandag 28 oktober zijn we gestart met het bijbelleerhuis van dit werkjaar met Tijmen Schouws als begeleider en dat zoals eerder aangekondigd, zal gaan over de kleine profeten.
We werden eerst gepolst naar ons bekend zijn met het OT en de kleine profeten. Uit een lijstje van Bijbelse namen moesten we de kleine profeten herkennen. Deze bijeenkomst was bedoeld als een verkennende, inleidende bijeenkomst. We zijn gestart met de vraag: Wat is een profeet, wat doet hij, wanneer treedt hij op?
Een profeet spreekt altijd namens God, hij biedt perspectief en wil de weg wijzen. Hij spreekt vaak vanuit een aanklacht. Ze roepen dus op tot bekering en verwoorden de hoop op herstel. Ze hadden dus tot doel het partnerschap tussen God en de Israëlieten te herstellen dat op één of andere manier verbroken was door afgoderij, onrecht tegen de armen of samenspannen met de vijanden van Israël; het zijn dus geen waarzeggers. Ze treden op ten tijde van de koningen tussen de 8ste en de 4de eeuw voor Christus. Er kan een tijdslijn opgesteld worden van welke profeet wanneer werkzaam was. Amos is de oudste.
Profeet zijn, is geen job, je wordt ertoe geroepen door een Godsontmoeting en elke profeet zal dus ook afhankelijk zijn van de tijd waarin hij leeft, zijn eigen accenten leggen met bepaalde thema’s die gaan van religieuze problematiek over sociale rechtvaardigheid tot politieke thema’s. Profeten zijn vaak gecultiveerd en opgeleid, ze zijn zelf geen politici maar nemen wel positie in.
Vele profeten zijn te linken aan grote gebeurtenissen: ze waarschuwen voor onheil, troosten en begeleiden en helpen mee aan de heropbouw.
Kunnen profeten vandaag nog werkzaam zijn? Paus Franciscus roept hiertoe op in de toespraak bij het angelusgebed van 2 juli 32023.
“De profeet is diegene die Jezus aan anderen laat zien, die van hem getuigt, die ons helpt om vandaag te leven en morgen op te bouwen volgens zijn plannen”.
Na deze boeiende eerste vergadering is het uitkijken naar de volgende bijeenkomst op maandag 25 november van 20 uur tot 21.30 uur in de pastorie Karreveld, Karreveldlaan 13 te Sint-Jans-Molenbeek
Myriam Grootaert, Verrijzeniskerk Paloke
Bijbels Leerhuis Brussel 2023-2024: Het boek Apokalyps of ‘De openbaring van Johannes’
Helemaal aan het einde van onze bijbel vinden we inderdaad een boekje dat wat omgeven is door mysterie. Het wordt ‘Apokalyps’ genoemd, naar het eerste Griekse woord van het boek ‘apokalupsis’. Het werkwoord ‘kaluptein’ betekent verbergen, bedekken. Het voorvoegsel ‘apo’ wijst erop dat de bedekking, datgene wat verbergt, wordt weggenomen. ‘Apokaluptein’ is dus eigenlijk ont-verbergen, met andere woorden: openbaren.
In het boek worden openbaringen verhaald door Jezus Christus aan een zekere Johannes. Alvast, dat is de naam die in het boek zelf vermeld wordt. Deze openbaringen gebeuren op het eiland Patmos. Vandaar dat men de bestemmeling van de openbaringen en de auteur van het boek ‘Johannes van Patmos’ gaan noemen is, om het onderscheid te maken met de apostel en de evangelist.
De openbaringen die verhaald worden, gaan allen over het einde der tijden. Ze zijn bedoeld als troost voor de gelovigen die leefden in een context van zware vervolgingen.
Kunnen zij voor ons nu ook nog spreken en troost bieden? ‘Hij zegt: “Ja, ik kom spoedig!”’ (Apk.22,20) In ons leerhuis ontdekken en lezen we hoe Hij dit ook tot ons vandaag zegt.
Waar en wanneer?
In het vicariaat Brussel wordt dit leerhuis op verschillende locaties live en/of online aangeboden. De concrete plaatsen en data zijn te vinden op www.ccv.be/brussel.
Het is verrijkend om de Bijbel ter hand te nemen en in groep daarover verduidelijking te krijgen en van gedachten te wisselen. Dat gebeurt op 8 verschillende plaatsen in Brussel en de lokalen van de gemeenschap van Sint-Karel in de wijk Karreveld te Sint-Jans-Molenbeek is er één van.
Dit jaar wordt er gelezen en ingegaan op teksten uit de Apocalyps, Openbaring van Johannes onder leiding van Gino Mattheeuws.
De eerstkomende bijeenkomst zal plaatshebben Op maandag 27 november van 20 uur tot 21.30 uur in de pastorie Karreveld, Karreveldlaan 13 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek
Contact: Marie-Paule Declercq 02 414 36 36, e-mail: mpdeclercq@hotmail.com"> mpdeclercq@hotmail.com.
VERSLAGEN BIJBELGROEP
VAN MAANDAG 22 JANUARI 2024
Tijdens deze bijeenkomst bespraken we hoofdstukken 10 en 11 van het Boek Openbaring: het verschijnen van de 7 trompetten. Het blijkt weer een donker gebeuren te worden. Bij de vorige bijeenkomst lazen we over het verbreken van de zegels van een boek; deze hoofdstukken gaan hierop verder en bespreken wat er gebeurt bij het verbreken van het zevende zegel. Er heerst een ademloze stilte gevolgd door het blazen op de trompetten; de eerste 6 trompetten geven met allerlei verschrikkingen een waarschuwing om in het reine te komen met God: hagel en vuur, meteoren die het leven in de zee en op meren en rivieren vernietigt, zon en maan worden verduisterd, een plaag van demonische sprinkhanen die de mensen martelen, een demonisch leger vernietigt 1/3 van de mensheid; en nog slaan de mensen deze waarschuwingen in de wind.
Te midden van al deze duisternis verschijnt de 7de engel als een zon met zuilen van vuur, staande op de zee en de aarde en dus heersend over de hele mensheid. De schrijver Johannes wordt door deze engel aangezet om het boekje dat hij in de hand heeft, tot zich te nemen en opnieuw te gaan profeteren en de mensheid een tweede kans te geven. Hiermee wordt dan toch de hoop op de overwinning van het goede over het kwade meegegeven.
In hoofdstuk 11 treden 2 getuigen van God op die profeteren, maar door de mensheid gedood worden en 3 en een halve dag later opnieuw tot leven komen en in een wolk naar de hemel stijgen. Tegelijk wordt opnieuw een deel van de mensheid gedood en de heerschappij van God wordt bevestigd. De tijd is gekomen om te oordelen en wie trouw was te belonen. De ark van het verbond wordt zichtbaar gemaakt, God laat zich kennen aan wie trouw was en wie de aarde vernietigde en wie dus ontrouw was, wordt zelf vernietigd.
Bij het gesprek na de lectuur werd aangevoerd dat deze tekst vandaag zeker actueel is met alle strijd, oorlog en lijden dat aanwezig is in de wereld. Toch werd ook opgemerkt dat deze straffende God toch wel haaks staat op de barmhartige en ook rechtvaardige God die Christus ons leert kennen. Bij het bepalen van de grootte van de tempel van God worden de heidenen bij voorbaat uitgesloten. Is God er dan niet voor iedereen? Er zijn wel veel kansen tot bekering geweest, maar het ultieme oordeel lijkt streng. Dit waren enkele bedenkingen na de lectuur. Het lezen van het boek Apocalyps is door de beeldrijke taal en de inhoud een hele uitdaging.
Myriam Grootaert, Pastorale eenheid Emmaüs
MAANDAG 27 NOVEMBER 2023
In deze tweede bijeenkomst van de bijbelgroep bespraken we fragmenten uit het eerste gedeelte van Openbaring. In dit eerste gedeelte staan berichten, boodschappen aan 7 gemeenten van de Romeinse provincie Asia, namelijk Efeze, Smyrna, Pergamom, Tyatyra, Sardes Filadelfia en Lapodicia. Het getal 7 verwijst naar een volheid, geheelheid, vandaar de keuze voor dit getal. De steden zelf zijn kernen van christelijke gemeenschappen, administratief met elkaar verfboden en op één of andere manier welvarend.
De auteur Johannes hoort de stem van de verrezen Christus die hem gebiedt van op te schrijven wat hij gezien heeft. De Openbaring wordt meestal beschouwd als een onheilspellend boek, toch is het ook hoopgevend zoals we hierna kunnen lezen.
De zeven godsspraken zijn identiek opgebouwd: eerst een identificatie, vervolgens het benadrukken van de positieve daden van de gemeente, daarna punten van kritiek (met eventueel een bedreiging) en vervolgens de oproep om vol te houden of zich te bekeren. Tot slot volgt er een belofte en aanmoediging of dreiging gevolgd door de steeds weerkerende slotformule ‘Wie oren heeft moet hiervan horen’.
Het zich afwenden van God door allerlei daden als het vereren van de heidense goden in dit hellenistisch gebied in het huidige westen van Turkije of door ontucht te plegen, wordt sterk berispt. Er volgt daarna steevast de belofte dat wie weerstaat aan de verleiding de sterfelijkheid zal overwinnen met nieuw leven, de basis van het nieuwe Jeruzalem, terwijl anderzijds de tweede dood dreigt.
Op het einde van elk deeltje verschijnt de dwingende oproep om gehoor te geven aan deze boodschap. Al bij al een nieuw aantrekkelijk toekomstbeeld voor wie ingaat op de oproep en luistert naar de boodschap. Belangrijk hierbij is te weten dat deze boodschappen gezamenlijk verstuurd werden en dat dus de 7 gemeentes ze allemaal te lezen kregen, wat de boodschap bijgevolg nog versterkt.
Benieuwd naar het vervolg: de volgende bijeenkomst staat gepland op 18 december om 20 uur in de pastorie Karreveld, Karreveldlaan 13 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek.
Myriam Grootaert, pastorale eenheid Emmaüs
MAANDAG 18 MAART - Openbaring 17
Bij vorige bijeenkomsten merkten we reed op dat het boek Apocalyps veelvuldig gebruik maakt van symbolische beelden. De vorige keer was er het beeld van de zwangere vrouw, deze keer is er opnieuw het beeld van een vrouw, maar dan van een heel ander allooi. De vrouw wordt afgebeeld als een hoer, zittend op een beest. Een vrij negatief beeld dus, en toch is de uiteindelijke boodschap positief. De vrouw en het beest zullen veroordeeld en overwonnen worden.
De vrouw draagt purperen en scharlakenrode kleren en op haar voorhoofd een naam verwijzend naar Babylon onder Nabukadezar of Nabukodonosor. Deze viel Jeruzalem aan en naam veel Joden mee in ballingschap. Er heerste een grote bloei in zijn rijk met prachtige paleizen, tuinen, astronomie en wetenschap. Er heerste polytheïsme met veel tempels waar een groot belang werd gehecht aan seksualiteit verwijzend naar de vruchtbaarheid van het land. Ze maakten beelden van hun goden, iets wat niet kon bij de Joden en hadden een afkeer van religieuze cultussen. Door overdracht bedoelt de auteur hier eigenlijk de stad Rome mee. Er heerste een gelijkaardige bloei, maar ook decadentie en polytheïsme.
Die vrouw zit dan op een beest met zeven koppen en tien hoorns. Het zitten op duidt op een machtspositie. De zeven koppen verwijzen naar de zeven heuvels van Rome en naar de wreedheid van de koningen die over Rome heersten, de tien hoorns naar het volmaakte kwaad. De zeven bergen of heuvels zijn de berg Capitolinus, Palatinus, Coelius, Aventinus, Esquilinus, Viminalis en Quirinalis waarop Rome gebouwd is..
Ook zijn het zeven koningen in tijdsvolgorde, het beest is zelf de achtste koning.
Lisch-Claudische koningshuis (27 v.C. — 68 n.C.)
- Augustus (27 v.C. - 14 n.C.)
- Tiberius (14-37)
- Caligula (37-41)
- Claudius (41-54)
- Nero (54-68)
Flavische koningshuis (69 — 96)
- Vespasianus (69-79)
- Titus (79-81)
- Domitianus (81-96)
De vijf reeds 'gevallen' keizers zouden zijn, met vermelding van het jaar waarin zij 'gevallen', op gewelddadige wijze aan hun einde gekomen zijn: Caligula (41), Claudius (54), Nero (68), Vespasianus (79), Titus (81). Wat Vespasianus betreft zijn er ook andere bronnen die hem in bed laten sterven. "De ene is er", de zesde, verwijst naar de ten tijde van Johannes' visioen regerende keizer Domitianus (keizer 81-96
Tien horens. Zijn tien koningen die gelijktijdig met het beest optreden en hun gezag aan hem overdragen.
De vrouw was dronken van het bloed van de heiligen en van hen die van Jezus hadden getuigd: hiermee wordt verwezen naar de christenvervolgingen en martelaren in het Romeinse Rijk. Zij zit op vele wateren: Zij is verbonden met, heeft invloed op vele volken en heerschappij over de koningen van de aarde.
Wanner de engel zegt; “Waarom ben je zo ontzet?” is dat een retorische vraag als inleiding op een uitleg. Dit is de eerste keer in het boek Openbaring dat een engel uitleg geeft van een symbolische voorstelling.
Uiteindelijk is er wel een hoopvol beeld want de koningen zullen de strijd aangaan met het lam, maar het lam zal overwinnen. De koningen, het Romeinse Rijk, zal uiteindelijk zelf een afschuw krijgen van alle decadentie in de stad Rome en wordt een christelijk rijk. De tien koningen worden medewerkers van God.
Myriam Grootaert, pastorale eenheid Emmaüs