Twee keer moest het synodaal overleg in fase 1 worden uitgesteld, want met meerdere mensen samenkomen was in november 2021 niet aan de orde. Ook niet in januari 2022. Ondertussen rolde de opdracht voor fase 2 al binnen. Niet geaarzeld. We wilden mee dromen voor de kerk vandaag en morgen. Echter niet zonder onze ervaringen van Kerk in Brussel en elders samen te leggen. Tijd voor 2 overlegmomenten was er niet. Daarom organiseerden we in februari 2022 een schriftelijke bevraging met als vragen
Hoe ervaar jij wat er in de Kerk van Brussel en ook elders leeft?
Wat vind jij sterk ?
Waar haal jij kracht uit ?
Wat mis je ?
Wat remt je ? Wat stoort je ?
…
35 mensen reageerden. We bundelden de antwoorden volgens doelgroep. Onze medewerkster Rita De Maeght distilleerde uit de integraal ingestuurde antwoorden de belangrijkste punten per doelgroep. Week na week putten we uit die syntheses.
Uit de antwoorden van de scholen
Wat wordt positief ervaren?
De kerken van de nieuwkomers in België.
Eucharistie vieren met zang.
Het enthousiasme van de leerlingen.
De kracht van het evangelie.
5 geloofsavonden in samenwerking met het bisdom rond verschillende thema’s zoals liturgie, catechese,…
De vormselinitiatie in Brussel
In de scholen mogen getuigen over het christelijk geloof.
Wat wordt negatief ervaren?
Weinig of geen parochiegevoel in de school.
Vieringen zijn saai.
De leeftijd van de kerkgangers
Discriminatie in de kerk (celibaat voor priesters, geen priesterambt voor vrouwen, geen homohuwelijk,…)
Uit de antwoorden van de ouders
Wat wordt positief ervaren?
De houding van onze paus.
De hulp aan de medemens.
Wat wordt negatief ervaren?
De gebruikte taal (woordenschat) spreekt mensen en zeker kinderen niet aan.
Te weinig spontaneïteit en openheid in de vieringen. Samenkomsten zijn te vaak plechtigheden in plaats van uitwisseling en/of reflectiemomenten.
De logge, traditionele, hiërarchische structuur van de Kerk met een deels beschamend verleden.
De boodschap van Jezus en de Kerk worden algemeen als traditionele waarden beschouwd. Dit staat in sterke tegenstelling tot hoe Jezus zich gedragen heeft: als uitdager van de maatschappelijke structuren en orde.