De jaarlijkse actie van BRUZZ was dit jaar ten voordele van DoucheFLUX. Ze bracht al minstens € 45.303 bijeen. Er waren op zaterdag 30 november 65 spaghettiteams aan de slag, voor 3.192 spaghetti-eters.
Op initiatief van Lieve en Stefaan heeft de Sint-Gillisgemeenschap ook deelgenomen. En al was het aantal spaghetti-eters bij ons uiteraard niet zo groot, ik ben ervan overtuigd dat wij de beste spaghettisaus hadden! Dat schreef Rit ook bij de foto: “Dank zij de overheerlijke spaghetti van Lieve en Stefan hebben we een duit in het zakje kunnen doen opdat de mensen die in Brussel dakloos zijn zouden kunnen douchen! Tijdens de gemeenschapsviering die vooraf ging kwam ter sprake dat we niet mogen zwijgen over de mensonwaardige omstandigheden waarin mensen zich bevinden... en dat is zeker niet door hun eigen schuld! Onze stem en daadkracht zijn nodig om structuren te doen veranderen zodat ieder waar ook ter wereld leven mag hebben ... én wel in overvloed!”
DoucheFLUX versus Welzijnszorg
De meest recente telling (5 november 2018) leert ons dat er in Brussel 4187 mensen zonder woning zijn. Die nacht sliepen 759 mensen van hen effectief op straat en 236 in kraakpanden. Daarbij moet je nog de mensen tellen die in ziekenhuizen en in de vele opvanginitiatieven verbleven.
Daklozen zijn mensen in nood en ze moeten geholpen worden. DoucheFLUX (Veeartsenstraat 84, 1070 Anderlecht) is een daklozenorganisatie die naast douches voor daklozen ook lockers en wasdiensten aanbiedt, net als tal van ateliers voor daklozen. De vzw ijvert ook voor een ambitieuzer beleid inzake dakloosheid, met de focus op huisvesting voor daklozen. Dit laatste is natuurlijk heel belangrijk. Want naast de directe hulp (‘noodhulp’) moeten we de oorzaken van dakloosheid en van de armoede in het algemeen proberen aan te pakken. Dat vraagt ‘structurele maatregelen’.
Dit brengt ons bij Welzijnszorg, dat al 50 jaar de strijd aanbindt tegen armoede. Mensen uit de armoede halen is niet gemakkelijk. Vele projecten die Welzijnszorg steunt, werken daar met volgehouden inzet aan. Maar er zijn vooral beleidsbeslissingen nodig die voorkomen dat mensen in armoede geraken. Daarom wordt aangeklopt bij politici die daarvoor de nodige maatregelen moeten nemen, prioritair op het vlak van onderwijs, werkgelegenheid en vooral huisvesting (‘housing first’). Dat vraagt solidariteit met de meest kwetsbaren in onze samenleving. De slogan van de Adventscampagne van dit jaar is dan ook, méér dan terecht: ‘Samen solidair tegen armoede’.
Priester Marcel