Vorming pastoraal vieren in een katholieke dialoogschool
Boeiende uitdaging.
Als een uitvloeisel van secularisering, individualisering en pluralisering van geloof en spiritualiteit is het een zoeken geworden van ‘waarom, hoe, wanneer en waar’ op vandaag pastoraal-te-vieren in een katholieke dialoogschool. Het is een boeiende uitdaging voor een katholieke school om een goed evenwicht te vinden tussen de traditionele vertrouwde inhouden en structuur die men bij pastoraal vieren mag verwachten en vormen die meer seculier en experimenteel zijn, zowel qua vorm en inhoud. Bovenal willen we voorkomen dat pastorale viermomenten gaandeweg steeds nog meer op de achtergrond geraken of verdwijnen uit de school.
Ik zou van God willen spreken
niet aan de grenzen, maar in het centrum
niet bij zwakheid, maar bij kracht
dus niet bij dood en schuld, maar bij het leven en het goede van de mensen.
Dietrich Bonhoeffer
“Als je niets meer viert, is alles hetzelfde.” Karin Walsweer
Vierend leven is een vorm van aandachtig leven waarin bepaalde momenten min of meer ‘heilig’ zijn.
• We vieren om bekende en/of (vaste) bijzondere momenten in de schooltijd te markeren, zoals begin/einde schooljaar, examenperiode, …
• Ten tweede vieren we omwille van de basiservaringen die we opdoen in het eigen leven en dat van anderen en waaraan we betekenis willen geven: verjaardag, pensionering, ziekte/rouw/dood, …
• Als derde willen we ook bewust zin-zoekend stilstaan bij al het vele dat zich aandient in de samenleving: rampen, crisis, oorlog, (inter)nationale dagen van, …
• Tot slot willen we ook het kerkelijk liturgisch jaar van de christenen vieren. Echter, katholieke dialoogscholen hebben ook weet van de voornaamste feesten uit diversie religieuze tradities en zullen ook naar deze feesten accenten leggen.
Pastoraal inspirerende teams staan voor de uitdaging om inhouden en vormen te vinden die leerlingen en collega’s aanspreken, waarin zij zich betrokken voelen, en die de band leggen met een Bijbelse inspiratie. |
|
Oriënterende vragen ter reflectie.
Pastoraal vieren gaat niet ‘voor de vuist weg’. Er is beleid/visie nodig op het gebied van pastorale vieringen, waarin de kaders voor betekenis, inhouden en vormen van vieren verwoord worden. In een viering moet rekening gehouden worden met de diversiteit in de school. Welke zijn de aanwezige levensbeschouwingen en hoe spelen de verschillen in visie ook binnen de christelijke traditie?
In dit kader werd door de identiteitsbegeleiders en de begeleiders pastoraal op school voor de vijf Vlaamse bisdommen een leidraad opgesteld om in een katholieke dialoogschool het gesprek op gang te brengen over ‘pastoraal vieren op school’. Deze leidraad werd opgebouwd rond 5 items:
• De vanzelfsprekendheid voorbij
• Vieren in een katholieke dialoogschool
• Kwaliteitsbewaking van een evenwichtige viering
• Vragenlijst (reflectievragen)
• Visietekst en achtergrondmateriaal rond vieren op school.
Reflectievragen zetten pastoraal inspirerende teams die willen vieren, op weg om antwoorden te geven op het waarom, het hoe, het wanneer en het wat van vieren op school. Deze nota kan je terugvinden op www.vicariaatonderwijsbisdombrugge.be (zie tegel: ‘vieren op school’).
|
Vorming Het vicariaat onderwijs van het bisdom Brugge zet bovenvermelde nota ook om in een vorming rond ‘pastoraal vieren op school’. Deze gaat door op woensdagnamiddag 26 oktober 2022 voor het secundair onderwijs en op woensdagnamiddag 16 november 2022 voor het basisonderwijs. Wie wil inschrijven kan een mail sturen naar: kris.tseyen@katholiekonderwijs.vlaanderen. Deze vorming is kosteloos en gaat door in centrum d’ Abdij, B. Ruzettelaan 435, 8310 Brugge van 13.30 tot 17.00 uur. |