Beleidsploeg wil inzetten op jongerenpastoraal
Onze bisschop Lode Aerts en zijn beleidsploeg willen op jongerenpastoraal inzetten. Een nauwe samenwerking met schoolpastoraal is hierbij belangrijk. Het “Panamaproject 2019” is een mooi voorbeeld van het verbindende karakter tussen school- en jongerenpastoraal en dit willen we ten volle ondersteunen.
Kans voor twee scholengemeenschappen
Twee scholengemeenschappen krijgen de kans om dit project in hun scholengroep uit te werken. Ze zullen hierbij ondersteund worden door de bisschoppelijk gedelegeerden voor de jongerenpastoraal en onderwijs, mevr. Nathalie Verstraete en mevr. An Quaghebeur, door de identiteitscoördinator vicariaat onderwijs regio West-Vlaanderen, pr. Rik Depré, en door IJD. Samenwerking tussen de verschillende scholen van de SGM is hierbij heel belangrijk; gedragenheid door de groepen schoolpastoraal evenzeer.
Begeleidende leerkracht twee uur ‘vrijstelling’
Per scholengemeenschap wordt een begeleidende leerkracht gedurende 1 schooljaar (sept 2018 – aug 2019) 2 uren vrijgeroosterd om een project rond de WJD 2019 te coördineren. De taak van deze begeleidende leerkrachten zal o.a. inhouden: bekendmaking van het project in de scholen van de SGM, contacten met directies, lespakket uitwerken, voorbereiding van de deelnemers, coördineren van sponsoractie t.v.v. de deelnemers, begeleiding in Panama, op touw zetten van naverwerking. Voor de periode Pasen 2018 – einde schooljaar vragen we een vrijwillig engagement van de begeleidende leerkracht om het project op gang te trekken. Samenwerking tussen beide begeleidende leerkrachten is belangrijk.
Financiële duw in de rug
Dankzij een gift kunnen we de deelnemende jongeren een serieuze financiële duw in de rug geven en een deel van de reiskosten sponsoren. De deelnameprijs aan de WJD bedraagt 1 850 Eur, maar de jongeren die voor dit project intekenen, betalen vermoedelijk 1 600 euro.
Van de deelnemers vragen we de bereidheid om zich op de WJD grondig voor te bereiden. Nadien krijgen de jongeren de opdracht om als ambassadeur van de WJD een overtuigend verhaal te brengen. Samen met de begeleidende leerkrachten zullen ze zoeken hoe ze hun ervaringen kunnen delen op school, maar eventueel ook in een jongerengroep of op een parochie.